Öğrencilerin Çoklu Zekalarını Değerlendirme

Başlatan Sosyal Bilgiler1, Ocak 16, 2009, 08:53:02 ÖS

« önceki - sonraki »

Sosyal Bilgiler1

Öğrencilerin Çoklu Zekalarını Değerlendirme

Öğretmenlerin, öğrencilerin gelişmiş zeka alanlarını tanıyabilmeleri için en iyi yol, onların sınıfta yaptığı davranışları gözlemeleridir. Diğer bir yol ise, onların okulda boş zamanlarını nasıl geçirdikleri ile ilgilidir.
Öğrencilerin çoklu zekaları hakkında değerlendirme yapmak için çeşitli yollar vardır. Bunlar;
   Döküman toplama
   Okul kayıtlarını inceleme
   Diğer öğretmenlerle konuşma
   Aileleriyle konuşma
   Öğrencilere sorma
   Özel etkinlikler yapma


          Öğretmen hazırladığı etkinliklerle bireyin gelişmiş zekalarını kullanılarak, daha az gelişmiş diğer zekalarını da geliştirilebilir. Bu nedenle hedef davranışlar belirlenirken bütün zeka türleri göz önünde bulundurulmalı, etkinlikler hedef davranışları gerçekleştirmeye yönelik olarak tasarlanmalıdır.
            Değerlendirmede klasik testler ve ölçme yaklaşımları yerine bireyin yeteneklerini ve potansiyelini ortaya koymaya amaçlayan portfolio (gelişim dosyası), gözlemler ve görüşmelerle yapılmalıdır. Geleneksel değerlendirme araçları sadece iki zeka türüne (sözel ve matematik zekaları) uygun öğrenmeleri ölçtüğü için tarafsız değildirler. Öğretim 8 farklı yolla yapılabiliyorsa, değerlendirme de 8 farklı yolla yapılmalıdır. Değerlendirme uygulamadan ayrı değil, uygulama sürecinde yapılmalıdır. Kuramın getirdiği en önemli yenilik değerlendirme sonunda bireylerin zeki veya aptal şeklinde değil, sahip olduğu potansiyellere göre gruplandırılmasının daha doğru olacağıdır. Eğitimde önemli olan bireylerin değerlendirme sonunda ne kadar yapabildikleri değil güçlü ve zayıf yönlerinin belirlenmesidir. Böylece bireyler kendilerini daha iyi tanır ve gelecek hakkında daha doğru kararlar verebilirler.
.