Kpss eğitim bilimleri rehberlik hizmetleri ders notları

Başlatan Sosyal Bilgiler1, Ağustos 14, 2008, 07:51:28 ÖS

« önceki - sonraki »

Sosyal Bilgiler1

REHBERLÝK HÝZMETLERÝNÝN ÖRGÜLENMESÝ
Rehberlik hizmetlerinin örgütlenmesi;
1.   Merkezi düzeyde,
2.   Ãl düzeyinde,
3.   Okul düzeyinde
Olmak üzere 3 kademelidir.
A.   Merkezde örgütlenme
Ülkemizde eğitim hizmetlerinin en üst kuruluşu Milli Eğitim Bakanlığıdır. Bakanlık bünyesinde yer alan; Talim ve Terbiye Dairesi,İlköğretim, Ortaöğretim, Mesleki ve Teknik Öğretim, Özel Eğitim ve Rehberlik Dairesi okullarda yapılan rehberlik hizmetlerini bakanlık düzeyinde destekleyen kuruluşlardır.
Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olan "Özel Eğitim, Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü" 30.04.1992 gün ve 3797 sayılı yasa ile kurulmuştur.
B.   Ãl düzeyinde örgütlenme
Ýllerdeki örgütlenmeİl Milli Eğitim Müdürlükleri bünyesinde    olan     "Rehberlik    ve    Araştırma

Merkezleri " ile sağlanmıştır. Bu merkezler iki bölümden oluşmaktadır.
•   Rehberlik    ve    Psikolojik    Danışma
Hizmetleri Bölümü
•   Özel Eğitim Bölümü
Ýl     düzeyinde    örgütlenme    aşağıda    verilen şemada görüldüğü gibidir;
Milli Eğitim Müdürü
Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Ya da Şube Müdürü

▼   ▼   T
Psikolojik Danışma   Rehberlik ve   Okul Müdürtükleri
ve Rehberlik   Araştırma Merkezi   
Hizmetleriİl      
Danışma      
Knmicvnnıı      
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleriİl Danışma Komisyonu
a.   Ãlde     Rehberlik    ve     Psikolojik    Danışma
Hizmetlerinden sorumlu Milli Eğitim Müdür
Yardımcısı
b.   Ãlçelerdeki şube Müdürleri
c.   Rehberlik        ve        Araştırma        Merkezi
Müdürü/müdürleri
d.   Rehberlik    ve     Araştırma     merkezinin    /
merkezlerinin      Rehberlik     ve      Psikolojik
Danışma Hizmetleri Bölüm Başkanlan
e.   Ãlköğretim ve Orta öğretim  kurumlarından
seçilen birer okul müdürü, metropol illerde
metropolü   oluşturan   ilçelerden   birer^ okul
müdürü
f.   Değişik         türden         eğitim         öğretim
kurumlanndaki     rehberlik     ve     psikolojik
danışma   servislerinde   çalışan   en   az   üç
psikolojik danışmandan oluşur.
Bu Komisyonun Görevleri;
• Eylül ayında yapılacak toplantıda, il ve ilçelerde yapılması düşünülen Rehberlik ve Psikolojik Danışma çalışmalarına ilişkin gerekli ihtiyaçlan belirler. Çalışmalarla ilgili önerileri değerlendirir.

198

Rehberlik



Ve bunların sağlanması yönünde karar alır.
•   Haziran ayında yapılacak olan toplantıda
il   ve    ilçelerde   yapılan   rehberlik   ve
psikolojik       danışma       çalışmalannın
sonuçlarını        değerlendirir.       Sonraki
öğretim yılı için önerilerde bulunur.
•   Her   iki   toplantıda   alınan    kararların,
toplantının yapıldığı ay içerisinde ildeki
Rehberlik      ve      Psikolojik      Danışma
Hizmetleri        bölümünce        Bakanlığa
gönderilmesini sağlar.
Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü
•   Merkez müdürlüğü
•   Merkez müdür yardımcılığı
•   Rehberlik      ve      Psikolojik      Danışma
Hizmetleri Bölümü Başkanlığı
•   Özel       Eğitim       Hizmetleri       Bölümü
Başkanlığından oluşur
C.   Okul Düzeyinde Örgütlenme
1974-1975 öğretim yılından itibaren tüm orta dereceli okul programlarında rehberlik faaliyetlerine yer verilmesi yasal olarak uygulamaya geçmiştir.
Bugünkü uygulamada okul müdürü okulunda rehberlik çalışmalarını organize edilmesi ve yürütülmesinden sorumludur.
17 nisan 2001 tarihinde uygulamaya konan 24376 sayılı Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği ile il ve ilçelerde RehberÜk hizmetlerinin yürütülmesinden sorumlu olan kişi ve birimlerin görevleri açıklığa kavuşturulmuştur. Adı geçen yönetmelik son yönetmeliktir.
OKUL MÜDÜRÜ
OKUL MÜDÜR YARDIMCISI
Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yürütme Komisyonu
Koordinatör Psikolojik Danışman
Psikolojik Danışman
Sınıf rehber Öğretmeni

Rehberlik Hizmetleri Okul Yürütme Kurulu
Rehberlik hizmetleri okul yürütme kurulu, bir okulun öğretime başlayacağı tarihten bir hafta önce, diğeri ikinci yarıyılın ilk haftası ve öğretim yılının sonunda olmak üzere yılda eri az üç defa toplanır.
Öğretim yılı içerisinde yapılan faaliyetleri değerlendirmek üzere okul müdürünün uygun gördüğü tarihte toplantı yapılır.
Rehberlik hizmetleri okul yürütme kurulu, okul müdürünün başkanlığında aşağıdaki üyelerden meydana gelir.
•   Müdür yardımcıları
•   Rehber öğretmenler
•   Okul    müdürünün     her    sınıf    seviyesinden
seçeceği en az birer sınıf rehber öğretmeni
•   Okul     müdürünün   seçeceği   disiplin   kurulu
üyelerinden bir temsilci
•   Okul - aile birliğinde görevli bir öğretmen
•   Okul öğrenci temsilcisi
Rehberlik Hizmetleri Okul Yürütme Kurulunun Görevleri
•   Okul rehberlik hizmetleri bürosunca hazırlanan
yıllık rehberlik planını inceler ve uygulanması için
gerekli tedbirleri alır.
•   Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde okulun
her türlü   imkanlarmın   kullanılmasına  yardımcı
olur.
•   Öğretim    yılı      içerisinde;    öğrenci,   yönetici,
öğrenci-öğretmen,     öğrenci-rehber     öğretmen
arasındaki ilişkilerde göz önünde bulundurulması
gereken esasları tespit eder.   Öğrenci ve öğrenci
velileriyle yapılacak toplantıları planlar.
•   Okul       rehberlik    hizmetlerinin    yürütülmesi
sırasında  ortaya  çıkan  diğer konuları inceler ve
gerekli tedbirleri alır.
Okul Müdürünün Görevleri
•   Rehberlik   hizmetleri   okul   yürütme   kurulunu
kurar, bu kurula başkanlık eder.
•   Okul rehberlik hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili
yıllık      planın       hazırlanmasını      sağlar      ve
uygulanmasını takip eder.

Diğer öğretmenler

Rehberlik

199



•   Okulda      birden     fazla      rehber     öğretmen
bulunduğu    taktirde,    aralarından    birini    okul
rehberlik         hizmetlerinin         koordinasyonunu
sağlamak  üzere   koordinatör  rehber  öğretmen
olarak    görevlendirir    ve    rehber    öğretmenler
arasındaki   görev  bölümünü   belirten  çizelgenin
hazırlanmasınj sağlar.
Okul Müdür Yardımcısının Görevleri
•   Öğrencilerden ve velilerden gelen problemleri,
problemli    çocukları,    sürekli    başarısızhk    ve
devamsızlık konularını ve bunlarla ilgili   bilgi ve
belgeleri rehberlik hizmetleri bürosuna gönderir.
•   Rehberlik hizmetleri ile ilgili konularda rehberlik
bürosu   personeli    ile    işbirliği    içinde çalışır ve
ortaya çıkacak güçlüklerin giderilmesine yardımcı
olur.
Koordinatör Rehber Öğretmenin Görevleri
idaresi  arasındaki
•   Rehberlik hizmeti verir
•   Rehberlik  bürosu   ile  okul
eşgüdümü sağlar.

•   Rehber  öğretmenlerle   birlikte  okul   rehberlik
programını     ve     programın   yıllık     uygulama
planını   hazırlayarak   okuf   müdürünün   onayına
sunar ve RAM'a gönderilmesini sağlar.
•   Uygulanmakta olan rehberlik programının ne
ölçüde    gerçekleştiği    hususunda    Öğretmenler
Kurulu'na bilgi verir.
•   Rehberlik programı gereğince çevre ilişkilerini
planlar.
•   Okuldaki   rehberlik   uygulamalarını
değerlendirir   ve   bu    konuda   okul    müdürüne
tekliflerde bulunur.
•   Okulda yapılacak her türlü test, araç-gereç vb.
çalışmaları planlar.
•   Ders yılı     sonunda    rehberlik   uzmanları    ile
toplantı  yaparak gelecek yıl   için  toplu  dosya,
araç-gereç, test ve diğer ihtiyaçları tespit eder ve
bunların temini için gerekli tedbirleri alır.
•   Psikolojik tedavi görmesi gereken öğrencileri
ılgıli sağlık kurumlanna gönderir.
Okul Rehber Öğretmeninin Görevleri
•   Okul rehberlik programını hazırlar

Bu programın uygulanmasında sınıf rehber öğretmenlerine rehberlik eder.
Rehberlik programının uygulanışında sınıf rehber öğretmenlerine yardım eder.
Okula yeni gelen öğrencilere, sınıf rehber öğretmeni ile işbirliği yaparak, okulu ve yakın çevreyi tanıtan çalışmalar yapar.
Okulun öğretim programı, uygulanan yönetmelikler ve bunlarda yapılan değişikler, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri, disiplin kuralları ve ihtiyaç duyulan diğer konular hakkında açıklayıcı bilgiler hazırlar ve öğrencilere duyurulmasını sağlar.
Eğitici çalışmaları programlamada ilgili ve sorumlu öğretmenlere yardım eder.
Sınıf rehber öğretmenleriyle görüşerek, problemli ve rehberliğe muhtaç öğrencileri tespit eder. Kişisel ve ailevi problemlerinin çözümü için gerekli çalışmalan yapar.
Öğrencilerin gidebileceği üst okullar, çalışabileceği iş ve meslekler hakkında bilgi toplar ve bu bilgileri öğrencilere duyurur.
Okulda iş ve meslekleri tanıtıcı programlar hazırlar, ilgili okullara ve işyerlerine öğrencilerle birlikte geziler düzenler.
Öğrencilerin genel ve özel yetenekleri ile, ilgileri, kişilik özellikleri ve bilgi seviyeleri hakkında bilgi toplamak amacıyla test, envanter ve anket gibi psikolojik ölçme araçları uygular, sonuçlannı toplu dosyalara işler, Özel ve kişisel bilgileri gizli tutar.
Üstün zekalı ve üstün özel yetenekli öğrencilerle, özel ihtiyaçlan olan öğrencileri tespit eder ve bunları koordinatör rehber öğretmene bildirir.
Öğretim programları, okul ve meslek seçimi, başansızlık, öğrenme güçlükleri, kişisel ve sosyal uyum problemleri vb. konularda öğrencilere psikolojik danışma yapar. Danışmanlığını yaptığı öğrencilerin uyum ve gelişim durumlannı takip eder ve sonuçlarını değerlendirir.
Öğrencilerin rehberlik ve psikolojik danışmaya olan ihtiyaçlan, problemleri ve başanlarını etkileyen faktörler hakkında inceleme ve araştırma yapar, sonuçları üzerinde öğretmenlere ve okul yöneticilerine tekliflerde bulunur.





.