Davranış değiştirme yaklaşımı kısa nedir

Başlatan velikz, Ocak 25, 2025, 02:21:20 ÖS

« önceki - sonraki »

velikz

**Davranış değiştirme yaklaşımı**, değerler eğitimi bağlamında, bireylerin belirli davranışları öğrenmesi, pekiştirmesi ve değiştirmesi için kullanılan bir yöntemdir. Bu yaklaşımda, bireylerin istenen değerleri ve davranışları kazanabilmesi için ödüller ve cezalar gibi dışsal motivasyon araçları kullanılır. Bu yöntem, genellikle **davranışçı psikoloji** teorileriyle ilişkilendirilir ve özellikle öğrencilerin olumlu değerleri içselleştirmelerini sağlamak için davranışsal değişiklikler hedefler.

Davranış Değiştirme Yaklaşımının Temel İlkeleri:

1. **Ödül ve Ceza Kullanımı:**
   - **Ödüller:** Öğrenciler, istenen değerleri sergilediklerinde ödüllendirilir. Ödüller, öğrenciyi olumlu davranışları tekrarlamaya teşvik eder. Örneğin, bir öğrencinin dürüst davranışı, takdir edilerek ödüllendirilebilir.
   - **Cezalar:** İstenmeyen davranışlar cezalandırılır. Ancak ceza, öğrencinin davranışını değiştirmeyi amaçlarken, aynı zamanda öğrencinin değerleri anlamasını sağlamalıdır.

2. **Pekiştirme (Reinforcement):**
   - Öğrencilerin olumlu davranışlarının sürekli pekiştirilmesi, davranışların tekrarlanmasını sağlar. Pekiştirme, ödül ve ceza yöntemlerinin yanı sıra, doğru davranışların vurgulanması ve takdir edilmesiyle de gerçekleşir.

3. **Davranışın Gözlemlenmesi ve Değerlendirilmesi:**
   - Öğrencilerin davranışları sürekli olarak gözlemlenir ve değerlendirilir. Bu sayede hangi davranışların istenen yönde geliştiği ve hangi davranışların düzeltilmesi gerektiği net bir şekilde tespit edilebilir.

4. **Olumlu Değerlerin Öğrenilmesi:**
   - Öğrencilere, belirli değerler ve davranış biçimleri (örneğin, dürüstlük, saygı, sorumluluk gibi) öğretilir ve bunlar üzerine aktif çalışmalar yapılır. Bu değerlerin, öğrencinin hayatına entegre edilmesi için doğru davranışların pekiştirilmesi sağlanır.

5. **Davranışın Model Alınarak Öğrenilmesi:**
   - Öğrenciler, öğretmenlerinin ve diğer model alabileceği bireylerin davranışlarını gözlemleyerek öğrenebilirler. Öğrencilerin doğru davranışları gözlemleyip taklit etmeleri, değerlerin pekişmesini sağlar.

- **Sosyal Öğrenme:** Öğrenciler, sosyal etkileşimler yoluyla değerleri öğrenebilirler. Diğer öğrencilerle etkileşimde bulunarak, doğru davranışları model alabilirler.

### **Davranış Değiştirme Yaklaşımının Artıları:**
- **Çabuk ve Ölçülebilir Sonuçlar:** Öğrencilerin istenen davranışları daha hızlı öğrenmesini sağlar çünkü ödüller ve cezalar somut ve ölçülebilir sonuçlar doğurur.
- **Motivasyon Artışı:** Öğrenciler, olumlu pekiştirmeler sayesinde davranışlarını değiştirmeye yönelik daha istekli hale gelirler.
- **Kısa Vadeli Değişim:** Davranış değiştirme yaklaşımı, öğrencilerin kısa vadeli olarak olumlu davranışlar sergilemesini sağlamak için etkili olabilir.

### **Davranış Değiştirme Yaklaşımının Eksileri:**
- **İçsel Motivasyon Eksikliği:** Dışsal ödüller ve cezalar öğrencinin içsel motivasyonunu zayıflatabilir. Öğrenci, sadece ödül almak veya cezadan kaçınmak için davranışlarını değiştirebilir, bu da değerlerin içselleştirilmesini zorlaştırabilir.
- **Bağımlılık:** Öğrenciler, sürekli ödül ve ceza sistemine bağımlı hale gelebilirler, bu da uzun vadede etkili olmayabilir.
- **Yüzeysel Değişim:** Davranış değişikliği, değerlerin gerçekten içselleştirilmesi yerine, sadece dışarıdan gözlemlenen değişimlere odaklanabilir.

velikz