1. I. Belli alandaki bilgilerin hiç değişmemesi
II. Ezber sayesinde öğrencilerin zekalarının gelişeceği
III. Daha ileriki öğrenmelere temel oluşturması
VI. Öğretiminin ve ölçülmesinin kolay olması
Yukarıdaki açıklamalardan hangileri bilgi düzeyindeki davranışların öğretim hedefi olarak seçilmesinin sebeplerindendir?
A) I-II B) I-III C) II-IV D) I-II-IV E) I-II-III
2. Bir coğrafya öğretmeni çoktan seçmeli bir sınavda öğrencilerine bir grafik vermiş ve öğrencilerin grafiğe göre verilen seçeneklerden yanlış olanını bulmasını istemiştir. Bu durumda öğretmen hangi bilişsel düzeydeki davranışı ölçmek istemiştir?
A) Bilgi B) Kavrama C) Uygulama
D) Sentez E) Değerlendirme
3.
I. Bir cümleyi öğelerine ayırmak
II. Bir grafiği sözel bir ifadeye dönüştürme
III. Eldeki verilerle ilgili ve tutarlı uygun hipotezler kurabilme
VI. Belli davranıştan ölçmek için özgül test maddeleri geliştirme
Yukarıdaki açıklamaların hangisi ya da hangileri sentez basamağındaki davranışlardır?
A) Yalnızca I B) I-II C) I-III D) III-IV E) Yalnızca II
4.
I. Hata oranı azdır
II. Yorumlamak zordur
III. Ölçülen ve ölçen aynı cinstir.
IV. Ölçmeyi yorumlamak kolaydır
V. Hata oranı fazladır
Yukarıda verilen özelliklerden hangileri dolaylı ölçmeye aittir?
A) I-III-IV
B) I-II
C) Yalnız II
D) III-IV-V
E) Yalnız III
5. Bilişsel alanda öğretim hedeflerinin sınıflandırılmasında üçüncü aşama hangisidir?
A) Bilgi B) Uygulama C) Kavrama D) Sentez E) Değerlendirme
6. Aşağıdakilerden hangisi ölçme işlemine örnek olamaz?
A) A)Kitaplıktaki kitapların sayılıp, sayısının söylenmesi
B) B)Bugün hava çok soğuk olduğunun söylenmesi
C) C)Sınıftaki öğrencileri boy sırasına koyma
D) D)Sınavdan başarılı sayılmak için,baraj puanın belirlenmesi
E) E)Velinin erkek olduğunun belirtilmesi
7. Bir edebiyat öğretmeninin çoktan seçmeli bir testte öğrencilerinden, verilen beyitteki en belirgin söz sa-natını bulmalarını istemesi öğretmenin hangi düzeydeki davranışı ölçmek istediğinin kanıtıdır?
A) Bilgi B) Kavrama C) Uygulama D) Analiz E) Sentez
8. Aşağıdakilerden hangisi bir bireyde "iç ölçütle" de-ğerlendirme davranışının oluştuğunun kanıtadır?
A) Bir deyimin anlamını açıklamak
B) Bir öykünün ana fikrini özetlemek
C) Bir makaledeki birbiriyle çelişen iki düşünceyi göstermek
D) Projesini gördüğü bir aletin nasıl çalıştığını kestirmek
E) Formülü verilen bir kimyasal maddenin adını söylemek
9. Sentez düzeyinde bilişsel davranışı ölçmede en uygun ölçme aracı hangisidir?
A) Kısa cevaplı testler
B) Çoktan seçmeli testler
C) Doğru-yanlış testleri
D) Yazılı yoklamalar
E) Eşleştirme maddeleri
10. “Bir ölçme kümesinin sahip olduğu matematiksel (formal) özeliklerdir.”
Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ölçme
B) Ölçek
C) Ölçüm
D) Ölçüm hatası
E) Değerlendirme
11. Bilişsel davranışların uygulama basamağında ölçülebilmesi için ölçme durumunun verdiği problem nasıl olmalıdır?
A) Hatırlamayı önlemelidir
B) Uygulanacak ilkeyi de vermelidir
C) Cevaplayıcı için yeni olmalıdır.
D) Uygulanacak ilkenin değerlendirilmesini gerektirmelidir
E) Cevaplayıcıdan çözümleme istemelidir
12. Aşağıdakilerden hangisi Ölçek türleri arasında yer almaz?
A) Sınıflandırma ölçeği
B) Birim ölçek
C) Sıralama ölçeği
D) Eşit aralıklı ölçek
E) Oranlı ölçek
13. Duyuşsal davranış ölçülerinin kullanımı hangi durumda doğru olmaz?
A) Öğrencileri okul dışı etkinliklere yönlendirmek
B) Meslek seçiminde öğrencilere yol göstermek
C) Öğrencileri derslerine çalışmaları için güdülemek
D) Sınıf geçme notuna karar vermek
E) Ödül alacak öğrencileri belirlemek
14. Hangisi "Grup çalışmalarına ilgi duyma" hedefine ulaşıldığının göstergesi olarak nitelendirilebilecek en geçerli davranıştır?
A) Bir gruba katılarak grup kararlarını etkilemek
B) Bir gruba katılarak çalışmaları izlemek
A) Bir grubun üyeleriyle arkadaşlık kurmak
C) Grupla çalışma yöntemi konusunda bir kitap okumak
D) Grup çalışmasının yararından bahsetmek
15. Duyuşsal alanla ilgili hedefler açık ve gözlenebilir olmalıdır. Aşağıdaki hangi duyuşsal hedef bu anlamda uygun değildir?
A) Öğrenci çalışmayı sevecektir.
B) Öğrenci tartışmaya gönüllü katılacaktır.
C) Öğrenci yan yıl boyunca istediği bir romanın özetini verecektir.
D) Öğrenci bir hafta boyunca gönüllü olarak sınıftaki çiçekleri sulayacaktır.
A) Öğrenci matematik problemlerini ödev verilmeden yapacaktır.
16. Duyuşsal alanla ilgili öğretim hedeflerinin hangisi ikinci sırada yer alır?
A) Alma
B) Tepkide bulunma
C) Değer verme
D) Örgütleme
E) Bir değerler bütünüyle nitelenmişlik
17.
-Ölçeğin her bir birimi diğerleri ile eşittir
-Başlangıç noktası olan sıfır izafi sıfırdır.
Yukarıda iki temel niteliği verilen ölçek türü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aralıklı ölçek
B) Sınıflama ölçeği
C) Birim ölçek
D) Oranlı ölçek
E) Sıralama ölçeği
18. Halkoyunları oynama gibi bir becerinin ölçülmesinde beceriyi oluşturan davranışın analizi ölçmeci için en çok neye yarar?
A) İcranın gözlenip puanlamasını kolaylaştırır.
B) İcra sırasının belirlenmesini kolaylaştırır.
C) Değerlendirmede eşitliği sağlar.
D) Oyuncuların kendilerini değerlendirmelerini sağlar.
E) Oyunun gösteri süresini belirlemeyi kolaylaştırır.
19. Aşağıdaki ölçme sonuçlarından hangisi temel ölçmeye örnektir?
A) Termometre ile ısının ölçülmesi
B) Yaylı kantarla ağırlığın ölçülmesi
C) Bir öğrencinin IQ seviyesinin ölçülmesi
D) Mehmet’in kardeş sayısının belirlenmesi
E) Öğrenci bilgisinin test ile ölçülmesi
20. Bir yazılı yoklamanın planında aşağıdakilerden hangisi bulunmaz?
A) Planların kullanılış amacı
B) Puanlama anahtarı
C) Sınavın kapsayacağı konular
D) Soruların ölçeceği davranışlar
E) Cevaplama süresi
21. Değerlendirmenin üç temel öğesi tam ve doğru olarak aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
A) Ölçek-Karar-Karşılaştırma
B) Ölçme-Karşılaştırma-Yargı
C) Yargı-Ölçek-Sonuç
D) Ölçme-Ölçüt-Karar
E) Ölçek-Ölçme-Karar
22. Yazılı yoklamaların kısa cevaplı testlere nazaran geçerlilik düşük olmasının sebebi nedir?
A) Puanlayıcı yanlılığı
B) Değerlendirme güçlüğü
C) Soru güçlüğü
D) Yoklanabilen kapsamın sınırlılığı
E) Cevaplama süresinin uzunluğu
23. Ölçme sonuçlarının karşılaştırıldığı, değerlendirmeye dayanak sağlayan belirlenmiş düzeye verilen addır
Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ölçme
B) Ölçek
C) Karar
D) Ölçüt
E) Değerlendirme
24. Yazılı yoklamalarda cevaplayıcının yazısının okunaksız olması ne gibi bir sakınca yaratır?
A) Puanlama güçlüğü
B) Ölçütün geçersizliği
C) Yorumlama hatası
D) Soru belirsizliği
E) Kapsam darlığı
25. Aşağıdakilerden hangisi bir ölçme işlemi değildir?
A) Matematik sınavında geçme notunun belirlenmesi
B) Öğrencilerin kilolarının belirlenmesi
C) Öğrenci kişilik özelliklerinin ölçülmesi
D) Müzik sınavının geçer notunun belirlenmesi
E) Öğrencinin fen dersine karşı tutumunu belirleme
26. Bir öğretmen bir yazılı yoklama kağıdını baştan sona okuyup 10 puan vermiştir. Bu puanlama yöntemine ne ad verilir?
A) Analitik anahtarla puanlama
B) Genel izlenimle puanlama
C) Okuma ile puanlama
D) Yargılama ile not verme
E) Hatalardan puan kırarak not verme
27. Hangisi yazılı yoklamalarda puanlama yanlılığını önler?
A) Cevaplayıcıların kimliklerinin gizlenmesi
B) Kısa cevap gerektiren soruların hazırlanması
C) Soruların önceden denenmesi
D) Cevaplamaya bol süre verilmesi
E) 10 yerine 100 ile puanlama
28. Hangisi yazılı yoklamaları puanlarken birden fazla puanlayıcı kullanılmasının en önemli sebebidir?
A) Hızlı puanlama yapmak
B) Puanlama hatalarını ortaya çıkarmak
C) Puanlayıcıdan kaynaklanan yanlılıkları önlemek
D) Puanların güvenirliğini artırmak
E) Puanlamayı daha kolay hale getirmek
29. Bazı durumlarda puanlayıcı bir cevabı puanlarken aynı kağıtta daha önce puanladığı bir cevabın etkisinde kalmaktadır. Bu durumu önlemek için aşağıdakilerden hangisinin yapılması gerekmektedir?
A) Bütün kağıtlarda bir sorunun cevabı okunduktan sonra diğer soruya geçilir.
B) Cevaplayıcıların kimlikleri gizlenir
C) Puanlayıcı bir kağıdı iki defa okur
D) Bütün kağıtlar değişik sıra ile iki defa okunur
E) Yukarıdakilerin hepsi
30. Bir yazılı yoklama sırasında Ahmet bir soruyu istenilenden çok fazla ve gereksiz bilgi vererek cevaplamıştır. Bu durumda öğretmen o soruyu nasıl puanlamalıdır?
A) Ahmet'e yazdığı fazla bilgi oranında ek puan verilmelidir
B) Ahmet'in puanını yazdığı fazla bilgi oranında kırmalıdır.
C) Ahmet’e o sorudan sıfır puan vermelidir
D) Ahmet'in cevabındaki fazla ve gereksiz bilgileri dikkate almamalıdır.
E) Ahmet'in o sorusunu geçersiz saymalıdır.
31.
-Ders Güvenirlik Katsayısı Standart Sapma
Fen bilgisi 0,70 4
Cografya 0,60 5
Matematik 0,80 3
Türkçe 0,60 6
Sosyal bilgiler 0,90 3
Yukarıda güvenirlik katsayıları ve standart sapma değerleri verilen testlerden hangisinin standart hatası en küçüktür?
A) Fen bilgisi
B) Türkçe
C) Coğrafya
D) Sosyal bilgiler
E) Matematik
32. Aşağıdakilerden hangisi ölçme sonuçlarına karışacak hatalar arasında yer almaz?
A) Ölçmeyi yapandan kaynaklanan hatalar
B) Ölçme aracından kaynaklanan hatalar
C) Ölçme sonucunun tutarsızlığından kaynaklanan hatalar
D) Ölçme yapılan özellikten kaynaklanan hatalar
E) Ölçme aracından kaynaklanan hatalar
33. Maddeleri ya da birkaç kelimesi çıkartılmış cümlelerden oluşan bir test, gerektirdiği cevaplama yöntemi bakımından hangi tiptendir?
A) Doğru-yanlış B) Kısa cevaplı C) Seçmeli D) Eksik cümle E) Sınıflamalı
34. Bir öğretmen uyguladığı testin sorularını iki yarıya ayırmıştır.Testi yanıtlayan öğrencilerin her yarı için puanları hesaplanmıştır.Elde ettiği iki puan dağılımı arasında korelasyon katsayısını 0,65 olarak hesaplamıştır.
Bu testin güvenirlik katsayısı (Tutarlılık) kaçtır?
A) 0,75
B) 0,78
C) 0,59
D) 0,80
E) 0,62
35. Yazılı yoklamalarda cevaplayıcının yazısının okunaksız olması ne gibi sakıncalar yaratır?
A) Ölçütün geçersizliği
B) Yorumlama hatası
C) Soru belirsizliği
D) Kapsam darlığı
E) Puanlama güçlüğü
36.
I. Manav Ali amca tüm tartımların da 50 gr fazla tartmakta
II. Manav Ali amca bir tartımda dalgınlıkla 90 gr eksik tartmıştır
III. Manav Ali amca akrabalarına 100 gr fazla tartmaktadır
Yukarıda yapılan ölçmelerdeki hatalar hangisinde doğru olarak verilmiştir?
I II III
A) Sabit Tesadüfü Sistematik
B) Sistematik Sabit Tesadüfü
C) Tesadüfü Sistematik Sabit
D) Sabit Sistematik Tesadüfü
E) Sistematik Tesadüfü Sabit
37. Türkiye geneli yapılan bir KPSS sınav sonucunda, optik okuyucunun her öğrencinin sınav puanını 5 puan eksik hesaplandığı ortaya çıkmıştır. Yapılan bu ölçmede ne tür hata yapılmıştır?
A) Sistematik
B) Sabit
C) Tesadüfü
D) Tekrar
E) Değişken
38. Kabul edilebilir yada edilemez performans sınırlarının öğretmen ve öğrenciler için açıkça belirtildiği kriter grubu ölçeğidir.
Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Portfolyo
B) Tutum ölçeği
C) İlgi ölçeği
D) Rupric
E) Performans testi
39. Hangisi doğru yanlış testlerinin olumsuz bir yanı değildir?
A) Tahminle doğru cevabı bulma olasılığı yüksektir.
B) Üst zihinsel becerilerin ölçülmesinde kullanılması zordur.
C) C) Öğrencilerin yanlış öğrendikleri yerleri ortaya çıkarma maksadıyla kullanılmaz.
D) Yanlış cevapların sürekli olarak salık verilmesi eğitim hedefleri açısından sakıncalıdır.
E) Cevaplaması ve puanlaması çok zaman alır.
40. Hangisi öğrencilerin eksik ya da yanlış öğrendiği noktaları belirlemede etkili değildir?
A) Eşleştirmeli testler
B) Doğru-Yanlış testleri
C) Yazılı yoklamalar
D) Çoktan seçmeli testler
E) Kısa cevaplı testler
41.
I. Geçerlilik
II. Güvenirlik
III. Objektiflik
IV. Kullanışlılık
Yazılı bir yoklama yerine, kısa cevaplı bir testin tercih edilmesi, yukarıda verilen özelliklerden hangisi yada hangilerini etkiler?
A) I-II-IV
B) Yalnız II
C) I-II
D) II-III-IV
E) I-II-III-IV
42. Doğru yanlış tipindeki maddelerden oluşacak bir test hazırlayan bir öğretmen "doğru" (D) ve "yanlış" (Y) anahtarlanmış madde sayısını hangi oranda ayarlamalıdır?
A) Yarısı Y, yansı D
B) Beşte biri D, beşte dördü Y
C) Üçte biri Y, üçte ikisi D
D) Üçte ikisi Y, üçte biri D
E) Beşte dördü D, beşte biri Y
43. Hangisi iyi hazırlanmış bir çoktan seçmeli testte bulunması gereken bir özellik değildir?
A) Madde kökünde daha seçenekler okunmadan göze çarpan temel bir fikir olmalıdır.
B) Madde kökü basit ve yalın olarak ifade edilmelidir.
C) Seçenekler ve madde kökü arasında dilbilgisi açısından bir uygunluk olmalıdır.
D) Seçenekler arasında eş veya zıt anlamlı ifadeler bulunmamalıdır
F) Zor maddelerin kökünde cevaplayıcıyı doğru cevaba yönlendiren ipuçları bulunmalıdır.
44. Hangisi çoktan seçmeli testlerde "hepsi" seçeneğinin kullanılmaması gereken bir durumdur?
A) Madde kökü olumsuz yapıdaysa
B) Madde kökünde en doğru cevap isteniyorsa
C) Aynı anlama gelen seçenekler mevcutsa
D) Seçenekler arasında binişildik varsa
E) Kökteki sorunun birden fazla yanlış cevabı varsa
45. Hangisi çoktan seçmeli testlerin özeliklerinden biri değildir?
A) Kısa zamanda doğru ve nesnel olarak puanlanabilir.
B) Cevaplandırılması çok az zaman alır.
C) Çok sayıda madde içerir ve bu sayede testin güvenirliği artar.
D) Üst zihinsel becerileri ölçmede etkilidir.
F) Kısa süre içinde çok fazla özelliği ölçebilir.
46. 30 Maddelik bir testte madde varyansları toplamı 2,8 ve test varyansı 5,6 ise güvenirlik katsayısı kaçtır?
A) 0,62
B) 0,51
C) 0,71
D) 0,70
E) 0,82
47. KR-20 Formülüyle hesaplanmış güvenirlik katsayısı 0,70 olan bir testin, KR-21 ile hesaplanmış güvenirlik katsayısı aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) 0,75
B) 0,80
C) 0,65
D) 0,70
E) 0,90
48. 58 öğrencinin girdiği fen ve teknoloji sınavında, 5.maddeyi 22 öğrenci cevaplandırmıştır.Bu sınavdaki 5. maddenin güçlük indeksi kaçtır?
A) 0,41
B) 0,58
C) 0,39
D) 0,61
E) 0,52
49.
I. Soruların basılmamış olması
II. Öğrencilerin konuşma becerilerinin ölçülecek olması
III. Sınava girecek bireylerin az olması
IV. Uygulama için geniş bir zamanın bulunması
Yukarıdakilerin hangisi ya da hangileri sözlü yokla-ma yapılması için geçerli bir sebep değildir?
A) Yalnızca I B) Yalnızca III C) I-II D) I-II-III E) II-III-IV
50. Aşağıdakilerden hangisi sözlü sınavları diğer sınav türlerinden ayırt eden özelliktir?
A) Soruların sözlü sorulması
B) Birden fazla puanlayıcı bulunması
C) Cevapların sözlü verilmesi
D) Cevapların kompozisyon gerektirmesi
E) Birden fazla soru sorulması
51. Sözlü sınavlarda her öğrenciye ayrı soru sorulması sınav sonucu üzerinde ne gibi bir etki yaratır?
A) Puanlama yanlılığı azalır
B) Sınav puanlan öğrenciler arası farklılıkları yansıtır
C) Puanların güvenirliği yükselir
D) Öğrencilerin puanları birbirleri ile net olarak karşılaştırılamaz
E) Sınavın kapsam geçerliği yükselir
52. Sözlü ifade becerilerini yoklamak amacı ile yapılan bir sözlü sınav puanlanırken adayın hangi niteliği dikkate alınmaz?
A) Kullandığı kelimelerin konuya uygunluğu
B) Konuşma tonunun konuya uygunluğu
C) Sorulan sorudaki bilgisinin doğruluğu
D) Konuşmasındaki yerel aksan
E) İfade biçiminin konuya uygunluğu
53. Sözlü sınavların kullanışlılığını olumsuz yönde etkileyen en önemli etken aşağıdakilerden hangisidir.
A) Cevaplamanın çok zaman alması
B) Cevapların kaydedilmemesi
C) Sınavın bireysel olarak uygulanması zorunluluğu
D) Soruların önceden hazırlanmaması
E) Birden fazla ayırtman bulunması zorunluluğu
54. Hangisi iki grup halinde verilen ve birbiriyle ilgili olan bilgi öğelerinin belli bir açıklamaya göre eşleştirilmesini gerektiren test tipidir?
A) Doru-Yanlış testleri
B) Yazılı yoklamalar
C) Kısa cevaplı testler
D) Eşleştirmeli testler
E) Çoktan seçmeli testler
55. Hangisi eşleştirmeli maddeler yazılırken dikkat edilmesi gereken bir husus değildir?
A) Madde sayısı en az 6 en çok 15 olmalıdır.
B) Öncüler listesi ile cevaplar listesi benzeşik öğelerden oluşmalıdır.
C) Öncüler ve cevaplar listesinde eşit sayıda öğe bulunmalıdır.
D) Uzun ifadeler öncül olarak kullanılmalıdır.
E) Cevaplar listesi sayfanın sol tarafına yazılmalıdır.
56. Hangi ifadede "belirtke tablosu" anlatılmaktadır?
A) Programla geliştirilecek davranışların listesi
B) Programın kapsadığı konuların listesi
C) Sınavda ölçülecek davranışların listesi
D) Ölçülecek davranışları konularla bağlantılı olarak gösteren liste
E) Sınavın kapsayacağı konuları gösteren liste
57. Bir öğretmenin bütünleme sınavında kullanacağı soruların güçlük düzeyi ve güçlük dağılımı nasıl olmalıdır?
A) Hepsi sınıfın ortalama yeterlik düzeyinde
B) Çeşitli güçlüklerde ve toplam olarak zor
C) Çeşitli güçlüklerde ve toplam olarak kolay
D) Hepsi programın tanımladığı en yüksek yeterlik düzeyinde
E) Hepsi programın tanımladığı en düşük yeterlik düzeyinde
58. Test ve madde istatistikleri sonucu aşağıdaki bilgilerden hangisine ulaşılmaz?
A) Bir testin ve her bir maddenin güçlük derecesi ve kalitesi
B) Öğretim etkinliğinin gruba uygunluğu
C) Testin güvenirlik ve geçerliliği
D) Ölçme araçlarının farklılıklarının ölçmeye etkisi
E) Öğrenme güçlüğü çekilen konular
59. Bir test kağıdında doğru cevaplandırılmış maddeler sayısından yanlış cevaplandırılmış maddeler sayısının yarısı çıkarılmıştır. Bu yöntemle elde edilen puana ne denir?
A) Şans puanı
B) Ham puan
C) Düzeltilmiş puan
D) Hata puanı
E) Gerçek puan
60. Bir test kağıdında doğru cevaplandırılmış maddeler sayısından yanlış cevaplandırılmış maddeler sayısının dörtte biri çıkarılarak puanlanmıştır. Bu işleme ne denir?
A) Gerçek puanı bulma
B) Şans başarısından arıtma
C) Hata puanını bulma
D) Ham puanı bulma
E) Şans puanını düzeltme
61. Bireyin özelliklerini değerlendirme ile ilgili çeşitli yaklaşımlar vardır. Hangi yaklaşımda sonuç değil süreç önemlidir?
A) Psikometrik yaklaşım
B) Eklektik yaklaşım
C) Uzlaştırıcı yaklaşım
D) izlenimci yaklaşım
E) Davranışçı yaklaşım
62. Aşağıdaki sınav türlerinden hangi ikisi kullanılış amaçları bakımından birbirine en yakındır?
A) Yarışma ve sınıflama
B) Yeterlilik ve tarama
C) Seçme ve dönem sonu
D) Dönem sonu ve bitirme
E) Ara ve yeterlilik
63. Bir öğrencinin kompozisyonu en çok 100 puan veren bir analitik anahtar ile puanlanmış ve toplam puan 75 bulunmuştur. Ölçme yazınında "75" sayısı hangi terimle adlandırılır?
A) Analitik puan
B) Anahtar puanı
C) Ham puan
D) Standart puan
E) Yüzdelik puan
64. Bir puan dağılımında Aritmetik ortalama 65, ortanca 62 ve mod 60 olarak bulunmuştur. Bu durumda puanların dağılımı hakkında nasıl bir yorum yapılabilir?
A) Puanların yarıdan fazlası aritmetik ortalamanın altındadır
B) Sola çarpık bir dağılım söz konusudur
C) Puanların yarıdan fazlası aritmetik ortalamanın üstündedir
D) Puanlar normal bir dağılım göstermektedirler
E) Puanlar ortancaya göre simetrik dağılır
65. Hangisi duyuşsal öğrenmelerin gerçekleştirilmesinin ve ölçülmesinin üzerinde pek durulmamasının nedenlerinden değildir?
A) Duyuşsal hedeflere erişme uzun süre alan kapsamlı bir iştir.
B) Duyuşsal hedeflere erişme derecesini ölçmek zordur.
C) Duyuşsal alanlarda belli konularda tek bir doğru değil pek çok doğru vardır.
D) Duyuşsal öğrenmelerin bilişsel alandaki öğrenmelere etkisi yoktur.
E) Duyuşsal öğrenmeler genellikle kişinin yetenekleriyle çevresi arasındaki etkileşimin ürünleridir.
66. Aşağıda verilenlerin hangisinde iki değişken hesaplanacak korelasyon katsayısının “0” olması beklenir?
A) Dikkat / Öğrenme hızı
B) Kilo / Futbol becerisi
C) Beslenme I / Mutluluk düzeyi
D) IQ / Boy ilişkisi
E) Branş / KPSS Puanı
67-70 MADDELER İÇİN
Bir sınavda 10 öğrenci şu notları almışlardır "10,13,20,22,24,30,31,45,45,45"
67. Bu notların aritmetik ortalaması kaçtır?
A) 25 B) 27 C) 27,5 D) 28,5 E) 30
68. Bu notlar dizisinde mod hangi sayıdır?
A) 10 B) 20 C) 25
D) 45 E) 22
69. Bu notların ortancası nasıl hesaplanır?
A) 10+13/2=11,5
B) 20+24/2=22
C) 24+30/2=27
D) 24+45/2=34,5
E) 30+45/2=37,5
70. Bu dizide ranj nasıl hesaplanır?
A) 13/10=3 B) 20-10=10 C) 30-13=17
D) 45-20=25 E) 45-10=35
71. Hangisi ölçme ve değerlendirme dersinin kapsamı dışında kalır?
A) İstatistiksel yöntemler
B) Program hedeflerinin yazılması
C) Not verme yöntemleri
D) Program hedeflerinin saptanması
E) Notların eğitim kararlarında kullanılması
72. Aşağıdakilerden hangisi bir becerinin ölçülmesinde gözlenmesi gerekli " kritik" davranıştır?
A) Beceriye temel olan bilişsel davranış
B) Beceriyi hızlandıran hareketler
C) Becerinin başarılmasından doğan duyuşsal davranış
D) Becerinin mükemmelliğini etkileyen hareketler
E) Yukarıdakilerin hepsi
73. Duyuşsal davranış ölçülerinin kullanımı hangi durumda doğru olmaz?
A) Öğrencileri okul dışı etkinliklere . yönlendirmek
B) Meslek seçiminde öğrencilere yol göstermek
C) Öğrencileri derslerine çalışmaları için güdülemek
D) Sınıf geçme notuna karar vermek
E) Ödül alacak öğrencileri belirlemek
74. Aşağıdakilerden hangisi sorulan bir veya birkaç kelimelik ifadelerle cevaplandırılan test tipidir?
A) Çoktan seçmeli
B) Doğru-yanlış
C) Yazılı yoklama
D) Kısa cevaplı
E) Eşleştirmeli testler
75. Aşağıdakilerden hangisi çoktan seçmeli testlerde "çift olumsuz" ifadelerden kaçınmak için etkili bir yön-temdir?
A) Madde kökü olumsuz soru kipine dönüştürülür
B) Madde olumlu kipte yazılır
C) Maddedeki olumsuzluk eklerinden biri atılır
D) Madde eksik cümle yapısına dönüştürülür
E) Madde olumsuz kipte yazılır
76. Hangi ifadede "belirtke tablosu" anlatılmaktadır?
A) Programla geliştirilecek davranışların listesi
B) Programın kapsadığı konuların listesi
C) Sınavda ölçülecek davranışların listesi
D) Ölçülecek davranışları konularla bağlantılı olarak gösteren liste
E) Sınavın kapsayacağı konulan gösteren liste
77. Aşağıdakilerden hangisi yazılı yoklamaların kısa cevaplı testlere kıyasla geçerliğinin düşük olmasının ana sebebidir?
A) Soru güçlüğü
B) Objektif puanlama güçlüğü
C) Kapsamın sınırlı olması
D) Değerlendirme güçlüğü
E) Cevaplama süresinin kısalığı
78. “Bir ölçme kümesinin sahip olduğu matematiksel (formal) özeliklerdir.”
Yukarıda tanımı verilen kavram aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ölçme
B) Ölçek
C) Ölçüm
D) Ölçüm hatası
E) Değerlendirme
79. Aşağıdakilerden hangisi yazılı yoklamalarda puanlama yanlığını önler?
A) Cevaplayıcıların kimliklerinin gizlenmesi
B) Kısa cevap gerektiren soruların hazırlanması
C) Sorulan n önceden denenmesi
D) Cevaplamaya bol süre verilmesi
E) Sınavın kapsam geçerliliğinin yükseltilmesi
80. Çoktan seçmeli bir sınavda sorulan 30 sorudan son 5 tanesi hiçbir öğrenci tarafından işaretlenmemiştir. Bu sebepten dolayı öğretmen bu soruları puanlamaya dahil etmemiştir. Bu durum testin geçerliğini nasıl et-kiler?
A) Sınav kolaylaştığından geçerlik yükselir
B) O sorular puanlanmadığından geçerlik etkilenmez.
C) Sınav kapsamı daraldığı için geçerlik düşer
D) Puanlama güvenirliği arttığından geçerlik yükselir.
E) Test kullanışlılığı artar
81. Bir ölçme aracının kullanıldığı maksada hizmet etme derecesi hangi kavramla ifade edilebilir?
A) Güvenirlik
B) Geçerlik
C) Kullanışlılık
D) Tutarlılık
E) Değerlendirme
82.
I. Test maddelerinin güçlük dereceleri
II. Sınavı başaran öğrenci sayısı
III. Test maddelerinin ayırt edicilik dereceleri
IV. Teste ölçülen davranışların ders hedeflerine uygunluğu
V. Sınava katılan öğrenci sayısı
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri bir başarı testinin geçerliğini kanıtlamak için uygun bir ölçüttür?
A) Yalnızca I
B) Yalnızca IV
C) I-III
D) II-IV
E) I-IV-V
83. Bir matematik öğretmeninin öğrencilerine uyguladığı 50 soruluk bir testin son 7 maddesi hiç bir öğrenci tarafından işaretlenmemiştir. Bu sebepten dolayı öğretmen bu soruları puanlamaya dahil etmemiştir. Bu durum testin geçerliğini nasıl etkiler?
A) Sınav kolaylaştığından geçerlik yükselir
B) O sorular puanlanmadığından geçerlik etkilenmez.
C) Sınav kapsamı daraldığı için geçerlik düşer
D) Puanlama güvenirliği arttığından geçerlik yükselir.
E) Kullanışlılık artar
84. Bir tarih öğretmeni öğrencilerine 30 soruluk bir test uygularken aynı okulda görevli başka bir tarih öğret-meni 50 soruluk bir test uygulamıştır. Bu iki testinde aynı konuları kapsadığını varsayarsak, ikinci öğret-menin uyguladığı sınavın geçerliğinin daha yüksek olduğunu savunan bir kişi aşağıdakilerden hangisini söylerse bu iddiasını doğru bir şekilde desteklemiş olur?
A) İkinci öğretmenin uyguladığı sınavın süresi daha uzun olduğu için test puanlarının geçerliği daha yüksektir.
B) Birinci öğretmenin uyguladığı sınav daha az konu içerdiği için test puanlarının geçerliği düşüktür
C) İkinci öğretmenin uyguladığı sınav daha çok soru içerdiğinden test puanlarının geçerliği daha yüksektir
D) Birinci öğretmenin uyguladığı sınav daha kolay olduğundan geçerliği düşüktür.
E) Kapsam geçerliliği artar
85. Aşağıdaki geçerlik belirleme yöntemlerinden hangisi ya da hangileri istatistiksel yaklaşıma dayalı olarak gerçekleştirilmiştir?
I. Testin doğru yapıyı ölçüp ölçmediğini belirlemek için faktör analizi yapılması
II. Hazırlanan bir zeka testi ile önceden hazırlanmış ve geçerli kabul e-dilen başka bir zeka testi arasındaki korelasyonlara bakmak
III. Bir testin kapsam geçerliğini belirlemek için kapsam geçerliği belirlenmiş bir test ile arasındaki kore-lasyonlara bakmak
IV. Bir testin kapsam geçerliğini belirlemek için o konuda uzman kişilere danışmak
A) Yalnızca I B) I-II C) I-III D) I-II-III E) II-H-IV
86. Bir başarı testinin maddeleri ile ölçülen davranışların, dersin hedeflerine uygunluğunun saptanması aşağıda-kilerden hangisini belirlemek için uygun bir ölçüt olur?
A) Testin iç tutarlığını
B) Testin görünüş geçerliğini
C) Testin kapsam geçerliğini
D) Testin tesadüfi hatadan arınıldık düzeyini
E) Testin yordama geçerliğini
87. Yazıl yoklamaların çoktan seçmeli testlere nazaran geçerliklerinin düşük olduğunu savunan bir birey bu iddiasını aşağıdakilerin hangisi ile destekleyebilir?
A) Soru güçlüğü
B) Objektif puanlama güçlüğü
C) Kapsamının sınırlı olması
D) Değerlendirme güçlüğü
E) Cevaplama süresinin kısalığı
88. Bir kurumun insan kaynakları departmanında görevli olan bir ölçme ve değerlendirme uzmanı o kuruma iş başvurusu yapan bireylere bir genel yetenek testi uygulamış ve 1 sene sonra işe alınan bireylerin iş performansları ile genel yetenek testin-den aldıktan puanları arasındaki korelasyona bakmıştır. Bu işlemi yapan ölçme ve değerlendirme uzmanı genel yetenek testinin hangi tür geçerliğini saptamaya çalışmıştır? "
A) Kapsam geçerliği
B) Yapı geçerliği
C) Görünüş geçerliği
D) Yordama geçerliği
E) Uygunluk geçerliği
89. Bir tarih öğretmeni öğrencilerine uyguladığı bir sınavda bir ya da birkaç soru yerine çeşitli konularda çok sayıda soru sormuştur. Tarih öğretmeni böyle yaparak ilk olarak neyi amaçlamıştır?
A) Testi daha güç hale getirmeyi
B) Programdaki tüm konuları yoklamış olmayı
C) Testin kapsamını genişleterek geçerliğini artırmayı
D) Öğrencileri sürekli olarak çalışmaya teşvik etmeyi
E) Testin güvenirliğini artırmayı
90. Aşağıdakilerden hangisi Ölçek türleri arasında yer almaz?
A) Sınıflandırma ölçeği
B) Birim ölçek
C) Sıralama ölçeği
D) Eşit aralıklı ölçek
E) Oranlı ölçek
91. "Bir testin yordama geçerliğini belirlemede en önemli nokta, uygun bir ölçüt ölçüsü elde etmektir" Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri ölçüt ölçüsünün sahip olması gereken niteliklerden biridir?
I. Ölçüt ölçüsü testin yordamaya çalıştığı değişkenle doğrudan ilgili olmalıdır.
II. Ölçüt ölçüsü oldukça kararlı olmalı ve günden güne değişmemelidir.
III. Ölçüt ölçüsü kişinin başarısını gerçekten yanıtsan nesnel ve güvenilir bir ölçü olmalıdır.
IV. Ölçütün elde edilmesi, kolay ve pratik olmalıdır.
A) Yanlıca I B) Yalnızca III C) I-III
D) I-II-III E) I-II-III-IV
92. Bir testin kapsam geçerliği aşağıdakilerin hangisi ile daha çok ilgilidir?
A) Testin iç tutarlılığı ile
B) Testteki soruların zorluk dereceleri ile
C) Testin kullanışlılığı ile
D) Maddeler ile ölçülen davranışın dersin hedeflerine uygunluğu ile
E) Test maddelerinin anlaşılır olması ile
93. I. Soruların kolay olması
II. Soruların konuları kapsaması
III. Soruların açık ve anlaşılır olması VI. Sınav ortamının uygun olması
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri bir testin geçerliliğini artırır?
A) Yalnızca I B) Yalnızca III C) I-III
D) III-IV E) II-III-IV
94. Bir ölçme aracındaki her maddenin tutarlı ve hatadan arınık ölçüm yapması hangi kavram ile adlandırılır?
A) Güvenirlik
B) Geçerlik
C) Değerlendirme
D) Kullanışlılık
E) Değerleme (ölçümlerine)
95. Bir felsefe öğretmeni aşağıdakiler-den hangisini yaparsa öğrencilerine uygulayacağı testin güvenirliğini artırabilir?
A) Maddelerdeki seçenek sayısını azaltırsa
B) Testin cevaplama süresini uzatırsa
C) Testteki maddeleri zorlaştırırsa
D) Teste aynı güçlükte bir miktar daha soru eklerse
E) Test maddelerini kolaylaştırırsa
96. Bir başarı testinin güvenirliği kısaca nasıl tanımlanabilir?
A) Test puanlarının bir norma göre yorumlanabilirliği
B) Test puanlarının sosyoekonomik yanlılıklardan bağımsızlığı
C) Test puanlarının tesadüfi hatalardan arınıklığı
D) Test puanlarının okuldaki başarıyı yordama gücü
E) Test puanlarının diğer basan testleri ile olan korelasyonu
97. Aşağıdaki eylemlerden hangisi sabit hata içerir?
A) Bir bakkal terazisinin tarttığı her nesneyi gerçek ağırlığından 50 gr fazla tartması
B) Bir öğretmenin kız öğrencilerine daha yüksek puan vermesi
C) Bir metrenin 50 cm den sonra yanlış ölçüm yapması
D) Bir öğrencinin çok heyecanlanması sebebiyle sınavdan zayıf olması
E) Yukarıdakilerin hiçbiri
98. Hangisi ölçmenin yapıldığı ortamdan kaynaklanan bir hatadır?
A) Test yönergesinin anlaşılır ve açık olmaması
B) Test kitapçığının baskısının kötü olması
C) Öğretmenin puanlama esnasında kız öğrencilere yanlılık göstermesi
D) Testin uygulandığı sınıfın çok soğuk olması
E) Sınavda heyecanlanan bir öğrencinin düşük performans sergilemesi
99. Eğitimde ölçmede değişken nasıldır, hangi ölçekle ölçülür?
A) Değişken nitel, ölçek sınıflamalıdır
B) Değişken nicel, ölçek derecelendirmelidir
C) Değişken nitel ölçek derecelendirmelidir
D) Değişken nicel ölçmek eşit aralıklıdır
E) Değişken nitel, ölçek eşit aralıklıdır
100. Gerçek puan varyansı ile ham puan varyansı birbirine yakın olan bir test için nasıl bir yorum yapılabilir?
A) Test puanlarında ölçme yanlılıkları mevcuttur.
B) Gerçek puan varyansı çok küçüktür.
C) Test puanlarının tesadüfi hatalardan arınıktık düzeyi yüksektir.
D) Gerçek puan varyansı çok küçüktür.
E) Güvenilirliği düşük bir araçtır.
101.
I. Hamza matematikten 40 puan, ömer ise (80) iki katı puan almıştır.
II. Hamza sınıf boy sıralamasında Ömer’den kısadır.
III. Ömer’in boyu (90 cm) , Hamza’nın boyunun (45 cm) iki katıdır.
IV. Hamza okulun 4. sınıf A şubesinde, Ömer ise Okulun B şubesindedir.
Yukarıdaki örnekler ve ölçek eşleştirilmesinde doğru olarak verilen seçnek aşağıdakilerden hangisidir?
I II III IV
A) Sınıflandırma Sıralama Aralıklı Oranlı
B) Oranlı Aralıklı Oranlı Sınıflama
C) Aralıklı Sıralama Sınıflama Oranlı
D) Sıralama Oranlı Aralıklı Sınıflama
E) Oranlı Sıralama Sınıflama Aralıklı
102. Aşağıdaki ifadelerin hangisi bir testin güvenirliğini saptamak için kullanılan bir yol değildir?
A) Testi eşdeğer iki yarıya bölerek testin iki yarısından alınan puanlar arasındaki korelasyonu hesaplamak.
B) Bir testi aralıklı olarak aynı gruba iki kez uygulamak ve iki uygulamada alınan puanlar arasındaki korelasyonu hesaplamak.
C) Testin paralel iki tane formunu geliştirmek ve aynı gruba uygulayıp alınan puanlar arasındaki korelas-yona bakmak.
D) KR 20 veya 21 formüllerinden birini kullanarak testin iç tutarlılığını hesaplamak
E) Bir testten alınan sonuçlar ile aynı özelliği ölçen başka bir testin sonuçlan arasındaki korelasyonu hesaplamak.
103. Hangi durum ya da durumlarda testin güvenirliği artar?
I. Soru sayısının artırılması
II. Testte yer alan soruların açık ve anlaşılır olması
III. Testin yönergesinin açık ve anlaşılır olması
IV. Testin nesnel bir şekilde puanlanması
A) Yalnızca I B) I-II C) II-III D) I-III-IV- E) I-II-III-IV
104. Aşağıdaki ölçme sonuçlarından hangisi temel ölçmeye örnektir?
A) Termometre ile ısının ölçülmesi
B) Yaylı kantarla ağırlığın ölçülmesi
C) Bir öğrencinin IQ seviyesinin ölçülmesi
D) Mehmet’in kardeş sayısının belirlenmesi
E) Öğrenci bilgisinin test ile ölçülmesi
105.
(I) 200 metre koşusunu ilk 3 tamamlayanlar atletizm takımına girecektir
(II) 50 sorudan 30 soru yapan sınavı geçer (III) Sınav sorularının yarısını yapana geçer not verme
Yukarıdaki I-II-III numaralı örneklerde ne tür değerlendirme yapılmıştır?
I II III
A) Bağıl Mutlak Mutlak
B) Mutlak Bağıl Mutlak
C) Bağıl Bağıl Bağıl
D) Mutlak Mutlak Bağıl
E) Bağıl Mutlak Bağıl
106. Aşağıdaki ifadelerden hangisi bir başarı testinin güvenirliği ile daha çok ilgilidir?
A) Test puanlarının okul başarısını yordaması
B) Test puanlarının başka bir başarı testi ile olan korelasyonu
C) Test puanlarının bir norma göre yorumlanabilmesi
D) Test puanlarının kültürel yanlılıklardan bağımsızlığı
E) Test puanlarının tesadüfi hatalardan arınıklığı
107. Bir psikoloji öğretmeni güvenirlik katsayısı yeterince yüksek olmayan bir testin güvenirliğini artırmak için bazı işlemler planlamaktadır. Aşağıda verilen bu işlemlerden hangisi güvenirlik katsayısını en çok artırır?
A) Maddelerdeki seçenek sayısını artırmak
B) Testteki maddeleri güçleştirmek
C) Teste aynı güçlükte bir miktar daha soru eklemek
D) Testin cevaplama süresini uzatmak
E) Test açıklamasına bir örnek koymak
108. Bir başarı testinin geçerliğini kanıtlamak için aşağıdakilerden hangisi en uygun ölçüt olur
A) Sınava katılan öğrenci sayısı
B) Sınavı başaran öğrenci sayısı
C) Ölçülen davranışın dersin hedeflerine uygunluğu
D) Test maddelerin ayırt edicilik dereceleri
E) Test maddelerinin güçlük dereceleri
109. Bir sınav esnasında 5 öğrenci bir sorunun cevabını o soruyu doğru yapan bir öğrenciden kopya etmişlerdir ve öğretmen bu olaydan habersiz cevapları puanlamıştır. Böyle bir durumdan o 5 öğrencinin puanları nasıl etkilenmiştir?
A) Puanların güvenirliği düşmüştür
B) Puanların standart sapması büyümüştür.
C) Puanların geçerliği düşmüştür.
D) Puanların objektifliği bozulmuştur.
E) Yukarıdakilerden hiçbiri
110.
Ders rx Sx
Fen bilgisi 0,70 4
Cografya 0,60 5
Matematik 0,80 3
Türkçe 0,60 6
Sosyal bilgiler 0,90 3
Yukarıda güvenirlik katsayıları ve standart sapma değerleri verilen testlerden hangisinin standart hatası en küçüktür?
A) Fen bilgisi
B) Türkçe
C) Coğrafya
D) Sosyal bilgiler
E) Matematik
111. Bir değişkenin kütlesi; kefeli terazinin bir kafesine nesneyi diğer kefesine de ağırlık birimini koyarak ölçme yapılabilir. Bu işlem diğer değişkenler içinde ölçülen özellik ile kullanılan ölçme aracının doğrudan, somut kullanımı ile gerçekleşir.
Bu açıklamaya göre aşağıdaki ölçme türlerinde hangisi kullanılmıştır?
A) Doğrudan ölçme
B) Dolaylı ölçme
C) Bağıl ölçme
D) Mutlak ölçme
E) Türetilmiş ölçme
112. Öğrencilerin bilgisi, zekası, kaygısı, tutumu gibi özellikleri onlara sorulan sorulara verdikleri cevaplara göre yapılır ve bu işlem test vasıtası ile gerçekleştirilir. Oysa bir nesnenin uzunluğunu metre kullanarak direkt ve somut şekilde ölçmek mümkündür.
Yukarıda doğrudan ve dolaylı ölçme ile ilgili açıklamalar yapılmıştır. Buna göre doğrudan ölçmeyi dolaylı ölçmeden ayıran özellik aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ölçmenin belirli aralıklarla yapılması.
B) Uygun olmayan koşullarda ölçme yapılması.
C) Ayrıntılara önem verilmesi.
D) Doğrudan karşılaştırma imkanının olması.
E) Doğrudan karşılaştırma imkanının olmayışı.
113. Kurs müdürü Uğur bey, bu yıl kursunda kpss de ilk üçe giren kursiyerlerini bir haftalık Çanakkale anıtlar gezisi hediye edilecektir. Burada aşağıdaki değerlendirme türlerinden hangisi kullanılmıştır?
A) Mutlak değerlendirme
B) Düzey belirleyici değerlendirme
C) Bağıl değerlendirme
D) Biçimlendirmeci değerlendirme
E) Tanımlayıcı değerlendirme
114. Aşağıdakilerden hangisi öğrencilerin duygu ve eğilimleri ile ilgili davranışların, bireyin kendisi hakkında bilgi vermesi esasına dayanan ölçmelerde önemli bir hata kaynağıdır?
A) Doğru cevabın öğrenci başarısına dayalı olması.
B) Bireyin sübjektif, gerçekdışı cevaplar vermesi.
C) Öğrencilerin objektif, gerçekçi cevaplar vermesi.
D) Duyuşsal hedeflerin davranışa dönüştürülememesi.
E) Cevapların objektif puanlarla puanlanamaması.
115. Dilruba öğretmen, Bitirdiği üniversite de eğitimde ölçme ve değerlendirme dersinde öğrendiği bilgileri öğretmenlik yaparken hazırladığı ölçme araçlarında kullanmıştır. Buna göre Dilruba öğretmen hangi düzeyde bir bilişsel davranış göstermiş olur?
A) Analiz B) Sentez C) Bilgi
D) Kavrama E) Uygulama
116. Aşağıda belli bir öğrenci grubunun bir deneme sınavında aldığı puanlar ve frekansları verilmiştir.
PUANLAR FREKANS
0–50 30
50–60 50
60–70 90
70–80 40
80–90 30
Bu bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi bu bilgilere ait grafiktir?
117. Aşağıdakilerden hangisi bir güvenirlik katsayısı(rx) değeri olamaz?
A) 8/9 B) 4/3 C) 2/4 D) 1/3 E)1/4
118. Aşağıda standart sapması ve güvenirlik katsayısı verilen testlerden hangisinin standart hatası en büyüktür?
Standart Sapma (Sx) Güvenirlik katsayısı(rx)
A) 2 0,30
B) 3 0,50
C) 2 0,90
D) 3 0,80
E) 4 0,60
119.
I- Sadece öğretim süreci devam ederken yapılır.
II-Amacı öğrenciye başarı notu vermektir.
III-Hedef öğrenme eksikliklerini ve yanlışlarını düzeltmektir.
IV-Eğitim süreci sonunda yapılır.
Yukarıdaki açıklamalardan hangileri formadif değerlendirmeye ait özelliklerdendir?
A) Yalnız I B) I-II C) I-III D) II-IV E) III-IV
120. Aşağıdakilerden hangisi bir sınavın güvenirliğini etkileyen faktörlerden birisi değildir?
A) Soru sayısını arttırmak.
B) Seçenek sayısını arttırmak.
C) Yoruma açık sorular sormamak.
D) Tüm konuları kapsayıcı sorular sormak.
E) Sınavın standart koşullarda yapılması.
121. Öğrencinin eğitim öğretim süreci boyunca geçirdiği aşamaları tüm yönleri ile izlemek ve sürece katılan öğrenci, sınıf öğretmeni, Rehber danışman öğretmen ve öğrenci gibi öğrenci hakkındaki gelişimsel sürecin değerlendirmesinin ve öğrenci izlemesinin yapıldığı kişiye özgü değerlendirmenin söz konusu olduğu değerlendirme türünün asıl amacı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Öğrenciyi tüm yönleri ile tanımak ve kendisini tanımasını sağlamaktır.
B) Öğrencinin eğitim-öğretim eksiklerini belirlemektir.
C) Öğrenciyi grup ortalaması üzerinde başarı sağlamasına yardımcı olmaktır.
D) Öğrencinin eğitim-süreci sonundaki başarısını değerlendirmektir.
E) Öğrenciyi tanıyıp, eğitim için ön bilgi düzeyine göre üst öğretim kurumlarına yerleştirmektir.
122. Uğur Hoca ölçme değerlendirme dersi ile ilgili yaptığı sınavın güvenirliğini denetlemek için birebirine denk iki ayrı test hazırlamış ve bunları bir defada öğrencilere uygulayarak sonuçları arasındaki ilişki miktarına bakmıştır.
Uğur Hoca testin güvenirliğini bulmada aşağıda verilen yöntemlerden hangisini kullanmıştır?
A) Test tekrar test yöntemi
B) Paralel testler yöntemi
C) Testi yarılama yöntemi
D) KR–20 ve KR–21
E) Alpha tekniği
123. Bir sınıf içinde; hırsızlık, itişme, küfür gibi olumsuz olaylar meydana gelmektedir. Öğretmen bu olayların nedenini öğrenmek için aşağıdaki sorulardan hangisini yöneltirse açık uçlu soru sormuş olur?
A) Bunları kim yapıyor?
B) Aylin sen mi yaptın?
C) Kim bu olayları gördü?
D) Yapan belli mi?
E) Bu olaylar nasıl gerçekleşti?
124. Bir öğretmen daha önce kullandığı dört seçenekli sorularını beş seçenekli yaparak yeni bir test oluşturmuş ve bu testi öğrencilerine uygulamıştır.
Öğretmenin bu değişikliği aşağıdaki yargılardan hangisini gerçekleştirmek için yapmıştır?
A) Soruları güçleştirmek
B) Çeldiricilerin aynı derecede çalışmasını sağlamak.
C) Değerlendirmeyi kolaylaştırmak.
D) Şans başarısını azaltmak.
E) Planlamayı kolaylaştırmak
125. Bir testin standart hatası 3, güvenilirlik katsayısı 0,75 ve testten 60 puan alan öğrencinin %95 olasılıklı puan güven aralığı aşağıdakilerden hangisidir?
A) 58,5 – 61,5
B) 57 – 63
C) 55,5 – 65,5
D) 58,5 – 63
E) 59 – 64
126. Öğretmen sınav sonucunda not ortalamalarını arttırmak için öğrencilerin aldıkları notlara %5 puan eklemiştir. Bu durumda aşağıdaki hata türlerinden hangisi yapılmıştır?
A) Sistematik hata
B) Sabit hata
C) TesadüfĞ® hata
D) Ölçme hatası
E) Aracın hatası
127. Bir öğrencinin okul derslerinden almış olduğu puanlar, aritmetik ortalamaları ve standart sapmaları tablodaki gibidir.
Dersler Puan A.Ort. Sx
Matematik 91 70 3
Türkçe 70 90 2
Tarih 90 60 5
Coğrafya 80 60 4
Müzik 50 90 2
Felsefe 100 80 2
Yukarıdaki tabloya göre bu öğrencinin başarılı ve başarısız olduğu dersler hangisidir?
A) Coğrafya-Felsefe
B) Müzik-Tarih
C) Felsefe-Türkçe
D) Felsefe-Matematik
E) Matemetik-Müzik
128. Bir öğrenci gurubunun 10’luk sistemde değerlendirilen Matematik sınavına ait aldıkları notlar şu şekildedir.
4, 5, 3, 6, 7,
Buna göre medyan aşağıdakilerden hangisidir?
A) 3
B) 4
C) 5
D) 6
E) 7
CEVAPLAR
1. B
2. B
3. D
4. B
5. B
6. D
7. D
8. C
9. D
10. B
11. C
12. B
13. E
14. A
15. A
16. B
17. A
18. A
19. D
20. B
21. D
22. D
23. D
24. A
25. D
26. A
27. A
28. D
29. A
30. D
31. D
32. C
33. D
34. B
35. E
36. A
37. B
38. D
39. E
40. B
41. E
42. A
43. E
44. B
45. D
46. B
47. C
48. A
49. A
50. C
51. D
52. C
53. C
54. D
55. E
56. D
57. E
58. D
59. C
60. B
61. D
62. B
63. C
64. A
65. D
66. D
67. D
68. D
69. C
70. E
71. D
72. D
73. E
74. D
75. B
76. D
77. C
78. B
79. C
80. B
81. B
82. C
83. C
84. D
85. C
86. C
87. D
88. C
89. B
90. E
91. D
92. D
93. B
94. D
95. C
96. A
97. D
98. D
99. C
100. A
101. C
102. E
103. A
104. A
105. E
106. C
107. C
108. C
109. D
110. D
111. A
112. D
113. C
114. B
115. E
116. C
117. B
118. A
119. C
120. D
121. A
122. B
123. E
124. D
125. B
126. A
127. E
128. C
BAŞARILAR DİLERİM
Sevgili güzel insanlar ve sevgi kelebekleri!!; yukarıdaki sorular benim hazırladığım ve değişik kaynaklardan derlenmiş surulardan oluşan KARMA test niteliğinde sorulardır. Cevaplarınızı dersnotlarımdaki açıklamalara göre yaparsanız her hangi yanlışlıktan emin olabilirsiniz, BAŞARILAR DİLERİM