1. Aşağıdakilerden hangisi rehberliğin ilkelerinden birisi degildir? (2001 KMS)
A) Tüm bireylere açık olması
B) Öğüt vererek gerçekleştirilmesi
C) Eğitimin ayrılmaz bir parçası olması
D) Her bireyin değerli olduğuna inanılması
E) Hizmetlerin bir bütün olması
(1) Rehberlik demokratik ve insancıl bir yaklaşıma
dayanır.
(2) Rehberlik bireye dönüktür ve ona değer verir.
(3) Rehberlik bireyin bir bütün olarak tüm
kapasitelerini kendine en uygun düzeyde
geliştirmeyi esas alır.
(4) Rehberlik tüm eğitim programının ayrılmaz ve
tamamlayıcı biryanını oluşturur.
(5) Rehberlik gönüllülüğe ve işbirliğine dayanır.
(6) Rehberlik insanın yaşamının her döneminde
gerek duyulabilen sistemli ve profesyonel bir
yardım hizmetidir. (Kepçeoğlu, 2001, s.20).
Rehberliğin ilkeleri özetle yukarıda sıralanmıştır.
Ancak rehberlik asla bir öğüt verme hizmeti
olamaz. Rehberlik bireye yollar göstermek ve bu
yollar arasından uygun kararlar vermesine
yardımcı olmaktır, yani bireyin sorunlarla başa
çıkabilme gücünü geliştirmektir.
(Cevap B)
Kendini gerçekleştirmekte olan bireyin taşıdığı özellikler, aslında psikolojik sağlığı yerinde olan çağdaş insanda bulunması gerekli özelliklerdir. Kendini gerçekleştirmekte olan birey daha yeterli bir kişiliğe sahiptir; daha verimlidir. Kim olduğunu gerçekçi bir gözle algıladığı gibi kim olabileceği hakkında daha tutarlı bir görüşe sahiptir. (Kepçeoğlu, 2001, s: 15) Kendini gerçekleştirmiş insan; kendini tüm yönlerĞ®yle kabul eder ve geliştirir, bulunduğu toplumun değerlerine uyum sağlar, benliğini tehdit eden tehlikelerin bilincindedir ve bunlara karşı mücadele eder. Ayrıca kendini gerçekleştirmiş birey eleştirel düşünme becerisini geliştirmiştiryani olayları farklı açılardan görebilir. A seçeneğinde belirtildiği gibi doğru kararların sadece yetişkinler tarafından verildiğini düşünmek tek boyutlu bir düşünmedir ve kendini gerçekleştirmiş bir bireyin özelliği değildir.
(Cevap A)
2.
Aşağıdakilerden hangisi, kendini gerçekleştirmiş bir bireyin özelliği degildir? (2001 KMS)
A) Sadece yetişkin ve kültürlü kişilerin doğru karar
verebileceklerini düşünmek.
B) Dış dünyayı ve diğer insanları oldukları gibi
kabullenmek.
C) Bir konunun farklı biçimlerde de ele alınabileceği
görüşünde olmak.
D) Tüm insanların eşit değerde olduğuna inandığını
ortaya koymak.
E) Sorunları kişiselleştirmeden, nesnel bir biçimde
ele alabilmek.
3. Aşağıdaki ifadelerden hangisi rehberliğin temel amacını ortaya koyar? (2001 KMS)
A) Bireyin çeşitli özellikleri hakkında bilgi toplamak
B) Bireyin ihtiyaçlarını belirleyip okulun yakın
çevresini buna göre düzeniemek
C) Bireye ne yapması gerektiğini söylemek
D) Bireyin kendisini tanımasına, çevresindeki
olanakları fark etmesine yardımcı olmak
E) Bireyin sorunlarını belirlemek
98-
-PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK.
Rehberlik çalışmaiarı ile erişilmek istenen bir sonuç olarak, rehberliğin amacı bireyin kendini gerçekleştirmesine yardım etmektir. (Kepçeoğlu, 2001, s. 14) Kendini gerçekleştirme basit bir sonuç değildir. Kendini gerçekleştirme bir süreçtir ve yaşam boyu devam eder. Kendini gerçekleştirme sürecinde bulunan birey kendini akılcı bir şekilde değerlendirir, çevresinin farkındadır, çevresinin olanaklarını iyi kullanır. Kendini gerçekleştirmekte olan birey kendine ve çevresine saygı duyar, kendini olduğu gibi kabul eder ve duygularını açıklamaktan kaçınmaz. Rehberliğin amacı asla birey hakkında bilgi toplamak değildir topladığı bilgileri bireyin kendisini tanıması ve farkındalığını arttırması için kullanmaktır. Rehberlik bireye ne yapacağını söylemek ya da öğüt vermek değil bireye seçenekler sunmak ve bunlar arasından kendisi için uygun olanı seçebilecek düzeye ulaştırmaktır.
(Cevap D)
4. Öğretmen - öğrenci ilişkisinin sağlıklı olabilmesi için aşağıdakilerden hangisi gerekli dcgildir? (2002 KPSS)
A) Öğretmenin içten ve samimi olması
B) Öğretmenin olaylara öğrencilerin bakış
açısıyla bakabilmesi
C) Öğretmenin, başarılı olsun olmasın tüm
öğrencilere eşit ölçüde değer vermesi
D) Öğretmenin, öğrenme - öğretme etkinliklerinde
öğrencilerin gereksinimlerini göz önüne alması
E) Öğretmenin öğrenim düzeyinin velileriyle eşit
olması
>
UJ
Türk Eğitimi'nin genel amaçlarından biri "beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere sahip, yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler yetiştirmektir".
Bu amaç, hangi nitelikteki bir rehberlik anlayışı
ile ifade edilebilir? (2003 KPSS)
A) Önleyici
B) Gelişimsel
C) Problem odaklı
D) Araştırıcı
E) Bilgilendirici
Rehberlik hizmetlerini kriz ya da problem durumlarına çözüm bulmak olarak gören klasik yaklaşımlara bir tepki olarak ortaya çıkan gelişimsel rehberlik yaklaşımına göre, bireylerin hayatlarının her döneminde başarmaları gereken bir takım gelişim görevleri vardır. Bireylere verilecek rehberlik yardımının amacı bu gelişim görevlerini başarıyla tamamlamalarını kolaylaştırmak ve desteklemektir. (Kuzgun 1988) Bireylerin gelişim görevlerini yerine getirmesine yardımcı olmaktır.
Gelişimsel rehberlikte amaç, öğrencinin bedensel, zihinsei, duygusal ve sosyai açıdan sağlıklı ve dengeli gelişmelerine yardımcı olmaktır. Bu amaç soruda belirtilen milli eğitimin amacıyla uyuşmaktadır.
(Cevap B)
Sınıfta olumsuz bir davranış olan hırsızlık meydana gelmiştir.
Öğretim hizmetlerinin daha verimli verilmesi muhakkak veli öğretmen işbirliğine dayanır. Ancak bu işbirliğinin etkili olması için velilerin öğrenim düzeylerinin öğretmenle eşit olması gerekmez. Öğretmen tüm veiileriyle aynı derecede ilişki geliştirebilmelidir.
(Cevap E)
Ögretmen aşağıdaki sorulardan hangisini yöneltirse açık-uçlu soru olur? (2004 KPSS)
A) Kimyaptı?
B) Ali sen mi yaptın?
C) Bu kötü bir olay. Bu olay nasıl gerçekleşti?
D) Kimgördü?
E) Yapan belli mi?
-EGITIM BIUMLERL
99
Açık uçlu sorular cevaplayıcıya cevaplama özgürlüğü tanır. Açık uçlu soru cevabının direkt olarak belli olmadığı; evet, hayır, var, yok vb gibi direkt bir cevabı olmayan sorulardır. Kapalı uçlu soruların cevabı kısa, net ve bellidir. Kim yaptı? Ahmet, Mehmet, Ayşe vb., Ali sen mi yaptın? Evet ya da hayır, Kim gördü? Fatma, Mehmet vb., Yapan belli mi? Evet belli ya da hayır belli değil. Görüldüğü gibi A,B>D ve E seçeneklerindeki soruların cevaplan kısa net ve bellidir uzun uzadıya anlatılacak bir şey yoktur. Fakat C seçeneğindeki soru cevaplayıcının cevabı istediği gibi organize etmesine imkan verir. Cevaplayıcı bu soruyu istediği gibi yanıtlayabilir.
(Cevap C)
9.
Bireyin olumsuz deneyimleri birey açısından tecrübe olarak değerlendirilmelidir. Bu bireyin her karşılaştığı sorunda yeni baş etme becerileri geliştirmesini sağlar. Yeni becerilerin kazanılması ise onun gelişimine ve uyumuna yardımcı olur. Cevap D seçeneğidir.
(Cevap D)
Aşağıdakilerden hangisi rehberlik tanımındaki ortak öğelerden birisi değildir? (2005 KPSS)
A) Profesyonel bir süreçtir
B) Bireye dönük bir hizmettir
C) Amaç bireyin kendini gerçekleştirmesidir
D) Biryardım sürecidir
E) Öğüt verme vardır
7. Aşağıdakilerden hangisi öz saygısı yüksek olan bir bireyi betimlememektedir? (2004 KPSS)
A) Kendine güvenen
B) Duygularını açığa vurabilen
C) Riski göze alabilen
D) Kendini değerli bulan
E) Savunma mekanizmalarına başvuran
"to
cc aı
Q
'tc
Ui
Öz saygısı yüksek bireyin özellikleri: Kendi ve "^ başkaları hakkında iyi düşüncelere sahiptir, gerçekçi 'E bir benlik kavramına sahiptir, yaratıcıdır, kendini >~ kabul eden bir yapıya sahiptir, duygularını dile getirmekten çekinmez ve risk almaktan korkmaz. Savunma mekanizmaları insanların sorunlarla başa çıkmak için kullandıkları süreçlerdir. Ruh sağlığı yerinde olan insan savunma mekanizmalarını çok az kullanır.
(Cevap E)
Günümüzde benimsenen çağdaş rehberlik anlayışının temelini oluşturan ve her biri önemli bir kavrama işaret eden bazı anahtar sözcükler dikkati çekmektedir. Bunlar arasında "süreç", "yardım", "birey", "kendini anlaıma", "seçim yapma", "uyum sağlama", "kendini gerçekleştirme" gibi sözcüklere sık rastlanmaktadır. (M. Kepçeoğlu, Psikolojik Danışma ve Rehberlik, s.11) Rehberlik bireyin kendini gerçekleştirmesi, çevresine uyum sağlaması için verilen bir yardım sürecidir. Rehberlik anlayışında öğüt verme, ne yapacağını söyleme, onun yerine kararlar verme, yargılamayoktur.
(Cevap E)
8.
Rehberlik anlayışı açısından bireyin olumsuz deneyimleri, aşağıdakilerden hangisi için önemli bir fırsat oluşturabilir? (2004 KPSS)
A) Yanılgıya düşmeme
B) üderolma
C) Kendini kanıtlama
D) Gelişme ve uyma
E) Başkalarıyla mücadele etme
10. Aşağıdakilerden hangisi PDR'de her bireyin kendini gerçekleştirmeyi amaçlamadığını gösteren uygun bir seçenektir? (2005 KPSS)
A) Öğrenciye alacağı kararlarda yardımcı olmak
B) Her birey doğuştan gizilgüçlerini
gerçekleştirme eğilimine sahiptir
C) Öğrencilerin topluma uyumlu bireyler
olmalarını sağlamak
D) Bireylerin verecekleri kararlara saygılı olmak
E) Her alanda bireysel gelişimi desteklemek
100-
-PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK-
Kendini gerçekleştirme günümüzde Rehberlik ve Psikolojik Danışma ile ilgili tüm hizmetlerin aımacı olarak görülmektedir. Hümanistik psikolojinin ortaya attığı bu kavramın temelinde h9r bireyin değerli olduğu yatmaktadır. Kendini gerçekleştirme insan davranışlarına yön veren ana güdü olarak görülmüştür. Her birey kendini gerçekleştirme amacı ile yaşar yani gizil güçlerini geliştirme eğilimindedir.
(Cevap B)
12. Aşağıdakilerden hangisi gelişimsel rehberlik anlayışının özelliği değildir? (2005 KPSS)
A) Bireyin her yönden kendini geliştirmesine
yardım edilmelidir
B) Bireylerin gelişim görevlerini
gerçekleştirmesine ilişkin yardımları içerir
C) Kendini gerçekleştirme hizmetlerin
temelindedir
D) Bireylere gelişim sürecinde destek olunmalıdır
E) Sadece problemi olan öğrenciye yönelik
hizmet verilmelidir
11. Aşağıdakilerden hangisi öğrenci kişilik hizmetlerinin amaçlarından birisi değildir? (2005 KPSS)
A) İhtiyacı olan öğrencilere sosyal yardımda
bulunmak §
B) Öğrencilere sağlık hizmetleri sunmak .«?
C) Psikolojik danışmanlık hizmetlerinde "-!
bulunmak §
D) Bireylerin gizilgüçlerini geliştirmek ö
E) Bireysel farklılıkları ortadan kaldırmak 5
ÇÖ2ÖM:
Öğrenci kişilik hizmetleri genellikle öğrencilerin barınma, beslenme, sağlık, serbest zamanları değerlendirme gibi ihtiyaçlarını giderecek yardımlar yanında, onların gizilgüçlerini geliştirme, yetenek ve ilgilerine uygun okul ve meslek seçme, insanlarla daha iyi ilişkiler kurabilme gibi, kişilik gelişimleri ve uyum sorunlarının çözümü için onlara yapılacak yardımı kapsamaktadır. Öğrenci kişilik hizmetlerinin amacı, öğrencinin eğitim ortamından en yüksek düzeyde yarar sağlayabilmesi için gerekli olanakları hazırlamak ve var olan engelleri kaldırmaktır. (Y. Kuzgun, Rehberlik ve Psikolojik Danışma, s. 3) Öğrenci kişilik hizmetleri bireysel farklılıkları kaldırmayı amaçlamaz, amaç bireysel farklılıklarla bireylerin kabulüdür.
(Cevap E)
Rehberlikte gelişimsel yaklaşım, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin, program ya da meslek seçimi sorunları ile sınırlandırılmasına ve bunalım durumiarında düzeltici, çare bulucu yardımlar sağlamaya ağırlık vermesine bir tepki olarak gelişmiştir. Gelişimsel rehberlik bireyi sürekli gelişim halinde olduğu bir gelişim basamağını başarı ile geçirenierin daha sonraki gelişim basamağının gelişim görevlerini daha lyi başaracağı gerçeğine dayanmaktadır. (Y. Kuzgun, Rehberlik ve Psikolojik Danışma, s.19) Gelişimsel rehberiik rehberliği sadece sorunu olan öğrencilere sunulan hızmetler olarak değil tüm bireyiere sunulması gereken bir hizmet oiarak görmektedir.
(Cevap E)
-EGITIM BILIMLERI
101
SINIFYONETIMI SınıfYönetlml
Sınıf yönetimi; öğrenme için uygun ortamın sağlanması ve sürdürülmesidir. Öğretmen tarafından öğrencilerin önündeki çalışma engellerinin ortadan kaldınlması, öğretim zamanmın uygun kullanılması, etkinliklere öğrencilerin katılımının sağlanması ve zamanın yönetilmesidir.
Sınıf yönetimi, etkili bir öğrenme sürecinin gerçekleştirilmesi amacıyla sınıf etkinliklerinin öğrencilerle birlikte öğrenciler için yönetilmesidir. Diğer bir ifadeyle, öğrenmenin gerçekleştiği bir çevrenin oluşturulabilmesi için gerekli olanak ve süreçlerin, öğrenme düzeninin ve öğrenme ortamının sağlanması ve öğrenme kurallarının belirlenerek işletilmesidir.
Sınıf yönetimi, eğitim yönetimi sürecinin ilk ve temel basamağıdır. Sınıf yönetimi, sınıf yaşamının bir orkestra gibi yönetilmesidir. Öğrenci başarısını etkileyen değişkenlerden biri de sınıf yönetimidir. Öğrenciler arasındaki bireysel farklılıklar kadar sınıfın iyi yönetilip yönetilmediği de öğrenci başarısını etkilemektedir.
1. SINIFIN ÖZELLİKLERİ
Sınıf ortamında alınan kararlarda sınıfın bazı özelliklerinin dikkate alınması gereklidir. Sınıfın kendine özgü özeilikleri şunlardır:
a) Çok boyutluluk: Sınıfta meydana gelen olaylar
genellikle çok boyutludur. Sınıfta aynı anda birçok
olay meydana gelmektedir.
b) Eşzamanlılık: Sınıfta aynı anda birçok şey
meydana gelmektedir.
c) Çabukluk: Sınıfta meydana gelen olaylar hızla
gerçekleşir, ara vermez. Sieber, öğretmenlerin
saatte ortalama 16, günde 87, yılda tahminen
16.000 kez öğrencinin gözlenebilen davranışını
değerlendirdiklerini, onlara tepki gösterdiklerini
belirtmiştir.
d) Öngörülemezlik ve Açıklık: Sınıfta meydana
gelen olaylar sık sık önceden bilinmeyen ve tahmin
edilemeyen olaylardır. Sınıfta öğretmen-öğrenci
ilişkisi açıktır.
e) Tarih: Zamanla sınıfın bir geçmişi ve tarihi oluşur.
2. ETKİLİ SINIF YÖNETİMİNİN İLKELERİ
1. Öğrencilerle iyi ilişkiler kurma ve geliştirme:
Öğrencilerin isimlerini öğrenmek, onları hem ders içinde hem de ders dışında tanımaya çalışmaktır. Öğrencilerle iyi ilişkiler geliştirmek, onlara genel, klişeleşmiş tepkiler vermekten çok, kişisel özelliklerine göre tepki vermektir.
2. Yeterli hazırlanma: Ders araç ve gereçlerini
rahat kullanmak, bunları, kullanılacak yönteme göre
düzenlemek ve eksiksiz sağiandığından emin
olmaktır.
3. Ders esnasında eğitim araç-gereçlerinin ve
öğrenci çalışmalarının örgütlenmesi: Bütün sınıf
ve grupların katılacağı ya da bireysel nitelikteki
çalışmaların ne zaman ve nasıl yapılacağının
belirlenmesi, sınıf içi ve dışı hareketlerin farkında
olma, öğrenme etkinliğinin gerçekleştiği ortamı iyi
tanıma ve etkili biçimde kullanmaktır.
4. Özel pedagojik yeterlilikler: Öğrencilerle empati
kurarak, onların sorgulama ve açıklama yetenekleri
geliştirilmelidir.
5. Öğretmenin kişisel özellikleri: Öğretmenin
kendisini etkili biçimde sunabilmesine ilişkin
niteliklerdir.
3. SINIF YÖNETİMİNDE ÖĞRETMENİN ROLÜ
Öğretmenin sınıf ortamındaki görevi; öğrencilerde hedefler doğrultusunda istendik davranış değişikliklerini meydana getirmektir. Sınıf yönetimi; öğretimin ve öğrenci davranışiarının yönetilmesini, öğrenme aktivitelerinin planlamasını, aktiviteler arası geçişi, sınıfın fiziksel düzeninin organizasyonunu, öğrenme materyallerinin hazırlanmasını, sınıf içi etkinliklerin ve hazırlıkların kontrol edilmesini, sınıf
102-
-SINIF YONETIML
prosedürü ve rutin işlerin yapılmasını, zamanın etkili kullanımını, sınıftaki çalışma koşullarının geliştirilmesini, öğretimi engelleyici unsuriarın ortadan kaldırılmasını öngören faaliyetlerden oluşur.
Öğretmenin eğitimsel/öğretimsel iiderliği; öğrencilerin başarılarını artırıcı, istendik davranışları göstermesine yönelik gerekli önlemleri alması anlamına gelmektedir.
Bir öğretim liderinin en önemli görevi, öğrenciler için bir öğrenme çevresinin oluşturulmasıdır. Öğretim çevresini oluşturma ve yapılandırma rolü, öğretim liderliğinin temelini oluşturmaktadır. Okulda öğretim lideri olarak öğretmenin;
a. Sınıfın akademik amaçlarının
gerçekleştirilebilmesi için gerekli kaynakları
sağlaması,
b. Öğrenci başarısını yükseltmeyi temel amaç
olarak belirlemesi,
c. Öğrenci merkezli öğretim yöntemleri ve
yaklaşımlarını savunması,
d. Öğretim uygulamalarının geliştirilip
yönlendirilmesi için öğretim ve program konuları
hakkında bilgi ve beceriye sahip olması,
e. Bireylerle, küçük ya da büyük gruplarla
iletişimde etkili olması,
f. Öğrenci başarısına yönelik sınıfta işbirlikçi bir
çalışma ortamı sağlaması ve takım çalışmasını
gerçekleştirmesi,
g. Sınıf toplumu duygusu ve bilincini öğrencilere
aşılaması,
h. Dış dünya ile bağlantıyı sağlayan lider olması, yeni araştırmaları ve fikirleri okula getirmesi ve öğrencileriyle paylaşması,
i. Okul içinde ve dışında, okulun bütün olarak fiziksel ve felsefi açıdan ne olduğunu personel, öğrenci ve velilerin gözünde görülebilir bir hayal (resim) olarak yaratabilmesi için vizyoner bakış açısına sahip olması gerekmektedir. Öğretmenler, öğrencilerin sınıfta karar alma sürecine katılımına izin vermeli ve yapılan hataları anlayışla karşılamalıdır. Sürekli gelişen bir sınıf kültürü yaratmak için, öğretmenler öğrencilere güvenmeli ve onların ilgi alanı içerisine giren konularda, sorumlu olmalarını sağlayacak karar verme yetkisini aktarmalıdır. Öğretmen sınıfta iyi bir takım lideri ve yetki aktarıcısı olmalıdır. Sınıf yönetiminin başarıyla
uygulanabilmesi için öğretmenlerin takımla karar alma süreci yaklaşımını kullanması gerekir.
4. SINIF YÖNETİMİNİN BOYUTLARI
Sınıf yönetimi etkinliklerini beş temel boyut altında toplamak mümkündür.
1. Fiziksel Düzen (Fiziksel Ortamın Yönetimi):
Sınıf ortamının fiziksel çevresine ilişkin faktörler görsel, işitsel, ısınma faktörleri, mekansal ve kişisel alan faktörleri olmak üzere sınıflandırabilir (Öğrenci sayısı, ısı, ışık, renk, gürültü, temizlik, görünüm, estetik, oturma düzeni).
1-16 öğrenci : Küçük sınıf
16-25 öğrenci : Orta büyüklükte sınıf
25-üstü öğrenci : Büyüksınıf
Sınıfta ışık düzeyinin çok düşük ya da yüksek olması öğretmenin ve öğrencinin işini güçleştirir, gözü yorar, dikkatsiziik ve sinirlilik yapar. Sınıfta oda sıcaklığı (20 derece civarlarında) olması gerekir. o Gürültü, çoğu öğretmenin duyarlı olduğu bir .52 konudur. Sınıf için liseye kadar sıcak renklerden ^ sarı, pembe, şeftali rengi, lise ve sonrasında mavi § ve mavi-yeşil tonları önerilmektedir. Sınıfta oturma ^r düzeninin küme ya da U şeklinde olması karşılıklı >- etkileşimi kolaylaştırır. Öğretmenin öğrenciyle etkileşime girmesini gerektiren çok özel bir durum yoksa öğretmenin, öğrencinin kişisel alanına girmemesi gerekir (Yakın kişisel alan 45-75 cm arasındadır).
Etkili sınıf yönetimi konusunda yapılan çalışmalar, iyi bir sınıf düzenlemesinin dört temel anahtarı
olduğunu vurgulamaktadır:
a. Trafiği yoğun alanlar rahatlatılmalıdır:
Öğretmen masası, öğrenci sıraları, kapı, kitaplık ya da öğretim materyallerinin bulunduğu yerler trafiği yoğun alanlardır. Bu alanlar olabildiğince birbirinden uzak planlanmalıdır.
b. Öğretmen bütün öğrencileri kolayca
görmelidir: Öğrenciler sıralarında çalışırken,
öğretmen sunu ya da gösterim yaparken bütün
öğrencilerini kolayca görebilmeli ve onlarla göz
teması kurabilmelidir. Böylece öğretmen, desteğe
gereksinim duyan öğrenciye kolayca ulaşabilecektir.
Öğretmenin öğrenciyi kolayca görebilmesi, etkili
sınıf yönetiminde büyük bir adımın atılması
demektir.
-EGITIM BILIMLERI-
103
c. Sık kullanılan materyallere kolay ulaşılmalıdır:
Öğretmen ya da öğrencilerin sıkça kullandığı materyallere kolayca ulaşılması, planlanan etkinliğin zamanında başlayıp bitirilmesini sağlar.
d. Öğrenciler öğretimsel sunumları rahatlıkla
görebilmelidir: Öğrenciler sıra ya da sandalyelerini
çevirmeden, arkaya ya da yana dönmeden,
yerlerinde otururlarken öğretmenin sunumunu,
tahtayı, haritayı, tepegözü ya da kullanılan başka bir
aracı rahatlıkla görebilmeli ve izleyebilmeüdirler.
Araştırmalar küçük okullarda kişiler arası ilişkiler,
öğrenci-öğretmen etkileşiminin, program ve öğretim
uygulamaları daha iyi yürütülmektedir. Küçük
okullarda öğrenci başarısı ve öğretmen morali
yüksek düzeydedir. Disiplin problemi
yaşanmamaktadır. Küçük sınıflarda öğrenci başarısı
yükselmektedir.
2. Plan ve Program Etkinlikleri (Yıilık, Ünite,
Ders, Günlük Planları) (Öğretimin Yönetimi)
Hedefler esas alınarak yıllık, ünite, günlük ve ders planlarının yapılması, kaynakların belirlenip dağılımının sağlanması, iş ve işlem süreçlerinin belirlenmesi, eğitim araç-gereçlerinin sağlanması, yöntemin seçilmesi, öğrenci özelliklerinin belirlenmesi, gelişimlerin izlenmesi ve değerlendirilmesi, öğrenci katılımının düzenlenmesi etkinliklerini içerir.
3. Zaman Düzenine Yönelik Etkinlikler (Zaman
Yönetimi) (Akademik Takvim, Ders Süreleri vb.)
Etkili öğretim; öğrenmeye ayrılan zamanın çokluğuna ve etkili kullanımına bağlıdır. Sınıf içinde geçirilen zamanın, çeşitli etkinliklere dağılımı, zamanın ders dışı ve bozucu etkinliklerle harcanmaması, sıkıcılığın önlenmesi, öğrencinin zamanının çoğunu okulda-sınıfta geçirmesinin sağlanması, devamsıziığın önlenmesi bu boyut içinde değerlendirilmelidir.
4. İlişki Düzenlemeleri (İlişki Yönetimi)
(Öğretmen-Öğrenci İlişkisini Belirleyen
Kuralların Belirlenmesi ve Uygulanması):
Sınıf kurallarının belirlenip öğrencilere benimsetilmesi, sınıf yaşamının kolaylaştırılmasına yönelik öğrenci-öğrenci, öğrenci-öğretmen ilişki düzenlemeleri bu boyut içinde incelenir. Sınıf içi iletişimde, genel olarak, kaynak öğretmendir. Öğretmen ve öğrenci arasındaki ilişkiler, iletişimde kaynak-alıcı arasındaki ilişkilerle benzerdir. Sınıf içi iletişimde kaynağın diğer bir deyişle öğretmenin
iletmeye çalıştığı mesajiar programda belirtilen ve öğrencilerin kazanması istenilen yeterliklerdir. Bu yeterlikler bilgi, beceri ve tutum düzeyinde olabilir. Öğrencilerin kazanması amaçlanan bu yeterlikler, iietilerin üretilişi, aktarılışı ve alınışındaki başarı oramnda geliştirilebilecektir. Öğretmen kaynak olarak mesajları öğrencilerin anlayabileceği biçimde harmanlar ve onlara iletmeye çalışır. Öğretmenin sınıf içi iletişimde oldukça dikkatli olması gerekmektedir. İletmeye çalıştığı mesajlar öğretmenin istediği biçimde algılanmayabilir. Bu durumda iletişim tam olarak gerçekleşmiş olmaz. Öğretmenin, sınıf içi iletişimi gerçekleştirebilmesi için, kaynak olarak öğrencisini diğer bir deyişle alıcıyı çok iyi tanıması gerekir.
İnsanın cümlelerine egemen olabilmesi için, konusuna egemen olması gerekir.
Lloyd GEORGE
Sınıf içi iletişimde öğrencilerin özelliklerinin ve ilgi duydukiarı konuların kaynak (öğretmen) tarafından bilinmesi aktarılacak bilgilerin (mesajların) daha kolay bir biçimde iletilmesini sağlayacaktır. Bu durum aynı zamanda kaynağın kanal seçimine de uygunluk sağlar. Sınıf içi iletişimde alıcı öğrenci olurken genel iletişim süreci düşünüldüğünde kaynak ile alıcı daimi olarak yer değiştirmektedir. Öğretmen çeşitli mesajları öğrencilere gönderirken bazı durumlarda öğrenciler de öğretmenlere mesajlar gönderirler. İletişim süreci dinamik olduğundan sınıf içi iletişimde ve genel olarak iletişimin olduğu hemen hemen her ortamda kaynak ile alıcı arasında iki yönlü bir ileti akışı görülür. Kaynak bazen alıcı, alıcı ise bazen kaynak durumunda bulunabilir. Dönüt, iletişim sürecinde tarafların kendilerini ve birbirlerini biçimlendirmede kullanabilecekleri bir araçtır.
Sınıf içerisinde dönüt verme yöntemleri:
• Öğretmenin sözlü dönütü: Konuyu çok güzel
açıkladın. Konuya bir de şu boyuttan bakalım!
• Öğretmenin yazılı dönütü: Değerlendirme şekli
(Not), küçük uyarıcı notlar vb.
• Öğrencinin öğrenciye dönütü,
• Öğrencinin kendisini değerlendirmesi,
• Öğrenciden öğretmene dönüt.
İletişim sürecinde "dönüt", alıcıdan kaynağa yönelen bir mesajdır. Dolayısı ile mesaj öğesi için belirtilen özelliklerin tümü "dönüt" için de geçerlidir.
104-
-SINIF YÖNETİMİ-
ÇOZUMLU KAVRAMA TESTİ
5. Davramş Düzenlemeleri (Öğrenci Davranışlarınm Yönetimi):
Sınıf ortamının istenen davranışı sağlayabilir hale getirilmesi, olumlu sınıf ikliminin oluşturulması, sorunların ortaya çıkmadan önce tahmin edilmesi yoluyla, istenmeyen davranışların önlenmesi, sınıf kurallarına uyumun sağlanması bu boyutta yer alan hususlardır.
İstenmeyen davranışların önlenmesi için; istenen davranışları öne çıkararak tekrarlanmasını sağlamak, pekiştirmek, istenen davranışları ödüllendirmek, öğrencilerin zayıf ve güçlü yönlerini tanıyarak onları geliştirmek gerekmektedir. Bunun için öğrenciyi istenen davranışlara yöneltmenin bir yolu; öğretmenin örnek, anlayışlı ve destekleyici davranmasıdır. Öğretmen, istenmeyen davranışı değil, istenen davranışı gündemde tutmalı ve öğretmen de bunun modeli olmalıdır. Bir davranışı istenmeyen yapan dört önemli ölçüt vardır:
• Çocuğun kendi öğrenmesiyle sınıftaki diğer
öğrencilerin öğrenmelerini kesen ve dersi bölen
davranış istenmeyen davranıştır (sınıfta gürültü
çıkarma),
• Antisosyal nitelikte davranış (başkalarının
eşyalarını izinsiz alma),
• Diğer öğrencilerin ve bireylerin güvenliğini
tehlikeye sokucu davranışlar ortaya koyma
(Okula kesici alet getirme)
• Okul araç-gereçlerine ve diğer öğrencilerin özel
eşyalarına zarar verme (okulun duvarlarına yazı
yazma, camları kırma). Sınıfta problem yaratan
öğrenciler dört tür istenmeyen davranış sergiler:
1. Davranış bozukluğu: Hırçınlık, uyumsuzluk vb.
hareketlerdir. Bu gruptaki öğrenciler çoğunlukla
otoriteye uymaz. Zaman zaman saldırgan olabilirler.
2. Uyum sorunları: Yeni ya da farklı durumlara
ayak uydurmada güçlük çekmedir. Farklı gruplardan
ya da kötü koşullarda yaşayan ailelerin çocukları bu
gruplarda yer alabilir.
3. Olgun olmama: Bilişsel ve duyuşsal yeniliklere
uyum sağlayamama halidir. Bu gruptaki öğrencilerin
dikkatleri zayıftır ve okul çalışmalarına ilgileri azdır.
4. Duygusal bozukluklar: Etkilere olumlu ve kabul
edilebilir tepki verememe halidir. Bu gruptaki
öğrenciler kızgın ve sinirlidir. Hiç beklenmedik
durumlarda stresli, saldırgan olabilirler ya da
korkaklık gösterebilirler.
Öğretmenin sınıfta dersin işlenmesi esnasında bütün öğrencileri görebileceği bir yerde durmaması, iletişim boyutunda aşağıdakilerden hangisine yol açar?
A) Göremediği öğrencilerin ders dışı etkinliklere
yönelmesi
B) Öğrencilerin içine kapanması ve okula
gelmemesi
C) Öğrencilerin kopya çekmeye yönelmesi
D) Okul eşyalarına zarar vermesi
E) Öğrencilerin kendilerini yalnız hissetmesi
Öğretmenin sınıfta bütün öğrencileri görebileceği, göz teması sağlayabileceği bir yerde durması sınıfı etkili yönetmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Göz Ğ®eması kuramadığı öğrenciler ders dışı etkinliklere yönelebilir.
(Cevap A)
Sınıfta eğitim-öğretim lideri rolünü üstlenen öğretmenin aşağıdakilerden hangi etkinliği yapması zorunlu değildir?
A) Sınıfın akademik amaçlarının
gerçekleştirilebilmesi için gerekli eğitim
materyallerini sağlaması
B) Öğrenci başarısını yükseltmeyi temel amaç
olarak belirlemesi
C) Öğrenci merkezli öğretim stratejileri, yöntemleri
ve teknikleri uygulaması
D) Okula gelir sağlayıcı faaliyetlerde bulunması
E) Eğitim - öğretim ve ders programları geliştirmesi
ve uygulaması
-EGITIM BILIMLERI-
105
Öğretim lideri olarak öğretmenin;
a. Sınıfın akademik amaçlarının
gerçekleştirilebilmesi için gerekli kaynakları
sağlaması,
b. Öğrenci başarısını yükseltmeyi temel amaç
olarak belirlemesi,
c. Öğrenci merkezli öğretim yöntemleri ve
yaklaşımları savunması,
d. Öğretim uygulamalarının geliştirilip
yöniendirilmesi için öğretim ve program konuları
hakkında bilgi ve beceriye sahip olması,
da büyük gruplaria
e. Bireylerie, küçük ya iletişimde etkili olması,
3. Aşağıdakilerden hangisi bir sınıfın iyi yönetildiğinin göstergesi değildir?
A) Boşa geçen zaman, karışıklık ve kesinti çok az
olur.
B) Öğrenciler, öğretmenin yönlendirdiği eğitim
etkinlikleriyle meşguldürier.
C) Öğrenciler kendilerinden beklenileni
yaptıklarında başarı duygusu hissetmezler.
D) Anlamlı ve işe yönelik bir sınıf atmosferi vardır.
E) Öğrenciler kendilerinden ne beklenildiğini
biliyordur.
İyi yönetilen bir sınıfta öğrenciler kendilerinden beklenileni yaptıklarında başarı duygusu hissederier. Sınıfta olumlu bir atmosfer ve işe yönelik bir hava vardır.
(Cevap C)
f. Öğrenci başarısına yönelik sınıfta işblrlikçi bir
çalışma ortamı sağlaması ve takım çalışmasını
gerçekieştirmesi,
g. Sınıf toplumu duygusu ve bilincini öğrencilere
aşılaması,
h. Dış dünya ile bağlantıyı sağlayan lider olması, yeni araştırmaları ve fikirleri okula getrrmesi ve öğrencileriyle paylaşması,
i. Okul içinde ve dışında, okulun bütün olarak fiziksel ve felsefi açıdan n9 olduğunu personel, öğrenci ve velilerin gözünd9 görülebilir bir hayal (resim) olarak yaratabilmesi için vizyoner bakış açısına sahip olması gerekrrrektedir.
j) Öğretmenler, öğrencilerin sınıfta karar alma sürecine katılımına izin vermeli ve yapılan hataları aniayışla karşılamalıdır.
k) Sürekli gelişen bir sınıf kültürü yaratmak için, öğretmenler öğrencilere güvenmeli ve onların ilgi alanı içerisine giren konularda, sorumlu olmalarını sağlayacak karar verm9 yetkisini aktarmalıdır. Öğretmen sınıfta iyi bir takım lideri ve yetki aktarıcısı olmalıdır.
Öğretim liderĞ® oiarak, öğretmenin okula gelir sağlama görevi söz konusu değildir.
(Cevap D)
Öğretmenin eğitim-öğretim sürecinde alacağı kararlarda öncelikle aşağıdakilerden hangisini dikkate alması gerekir?
A) Veliler
B) Öğrenciler
C) Planlar
D) Program
E) Milli Eğitim Bakanlığı
Çağdaş eğitim anlayışında; öğretmenin alacağı kararlarda odak; öğrencidir. Öğrenci merkezli eğitimi hayata geçirmek esastır.
(Cevap B)
106-
-SINIF YÖNETİMİ-
5. Öğrencilerin sınıf içindeki etkinliklerini örgütlemek, öğretmenin hangi rolünü daha çok vurgulamaktadır?
A) Sınıf yönetimi
B) Mesleki rehberlik
C) Sosyalbeceri
D) Mesleki yardım
E) Düzenliolma
Sınıf yönetimi; öğrenme için uygun ortamın sağlanması ve sürdürülmesidir. Öğretmen tarafından öğrencilerin önündeki çalışma engellerinin ortadan kaldınlması, öğretim zamanının uygun kullanılması, etkinliklere öğrencilerin katılımının sağlanması ve zamanın yönetilmesidir.
Sınıf yönetimi, etkili bir öğrenme sürecinin gerçekleştirilmesi amacıyla sınıf etkiniiklerinin öğrencilerie birlikte öğrenciler için yönetilmesidir. Diğer bir ifadeyle, öğrenmenin gerçekleştiği bir çevrenin oluşturulabilmesi için gerekli olanak ve süreçierin, öğrenme düzeninin ve öğrenme ortamının sağlanması ve öğrenme kurallarının belirlenerek işletilmesidir.
(Cevap A)
Etkili öğretim; öğrenmeye ayrılan zamanın çokluğuna ve etkiii kullanımına bağlıdır. Sınıf içinde geçirilen zamanın, çeşitli etkinliklere dağılımı, zamanın ders dışı ve bozucu etkinliklerle harcanmaması, sıkıcılığın önlenmesi, öğrencinin zamanının çoğunu okulda-sınıfta geçirmesinin sağlanması, devamsızlığın önlenmesi zaman boyutu içinde değeriendirilmelidir. Öğretim süreci esnasında, planlama yapmak yerıne öncesinde planlama yapmak zaman kaybını önier.
(Cevap D)
Aşağıdakilerden hangisi sınıf düzenlenmesinde etkili boyutlardan biri deçjildir?
A) Öğrenci sayısı
B) Oturuşdüzeni
C) Isı
D) Öğretmenin ses tonu
E) Işık
Öğretmenin ses tonu iletişim sürecine özgü bir değişkendir.
(Cevap D)
6. Aşağıdakilerden hangisi sınıfta zaman kaybına yol açan nedenlerden biridir?
A) Öğretmenin ders ile ilgili araç-gereçleri önceden
hazırlaması
B) Öğretim etkinlikleri arasında kesintisiz geciş
yapmak
C) Ders içeriğinin kapsamına göre zamanı
planlamak
D) Öğretim süreci esnasında uygulamaları
planlamak
E) Öğrencilerin konu ile ilgili ön öğrenmelerini
dikkate almak
8. Öğretmenin dersin işlenmesi sürecinde yararlanılacak öğretme-öğrenme etkinliklerini belirlerken dikkat etmesi gereken en önemli özellik aşağıdakilerden hangisidir?
A) Öğretmenin kontrolünü kolaylaştırıcı olması
B) Öğrencilerin hedef davranışı göstermesine
yardımcı olması
C) Sınıf düzeninde değişiklik yapmadan
uygulanabiür olması
D) Çok pahalı olmayan araçların kullanılmasını
gerektirmesi
E) Öğrencilerin ilgisini çekmesi
Öğrenme-öğretme sürecinde, öğretmenin yapacağı etkinlikler öğrencilerde hedeflenen davranış değişikliğinin kazandırılmasına yönelik olmalıdır.
(Cevap B)
-EĞİTİM BİÜMLERİ-
107
9. Öğretmenin dersin öncesinde plan yapması, bilgi kaynaklarını saptaması, öğretim yöntemlerini ve eğitim materyallerini belirlemesi, içeriği düzenlemesi ve özetlemesi, bunları öğrenciye aktarması sürecine öğrenme-öğretme sürecinde ne ad verilir?
A) Konuya giriş
B) Konunun sonuçlandırılması
C) Dersin işlenişi
D) Ara değerlendirme
E) Öğretim programı yapma
11. Aşağıdakilerden hangisi sınıf yönetimi ile ilgili doğru bir ifade degildir?
A) Öğrenci davranışlarına yapıcı ve açıklayıcı
dönütler verir.
B) Öğrencilerin başarılı yönierini ön plana çıkarır.
C) Öğrencilere isimleriyle hitap eder.
D) Sınıf kurallarını öğretmen tek başına kendisi
belirler.
E) Ders akışını bölen olaylara uygun şekilde
müdahale etme tekniklerini bilir ve kullanır.
Dersi işlemek, öğrenci ve öğretmenin öğrenme sürecinde birlikte yer almasıdır. Diğer bir ifadeyle, öğrenci merkezli eğitimi hayata geçirmektir. Dersi işlemek; planlamak, uygulamak ve değerlendirmektir.
(Cevap C)
10. Aşağıdakilerden hangisi öğretmenin öğrenciler arasındaki bireysel farklılıkları dikkate aldığının bir göstergesi değildir?
A) Yöntemlerini belirlerken bireysel fa.rkhhkla.ri
dikkate alır.
B) Özel sorunları olanlarla ilgilenir
C) Bireysel öğrenme planları yapar.
D) Öğretme - öğrenme sürecini bireysel farklılıklara
göre düzenler ve çeşitlendirir.
E) Sınıfa yönelik toplu öğretim yöntemleri uygular.
Öğretmen öğrencilerin davranışlarıyla ilgili olarak beklentilerini yüksek tutmalı, öğrencilerin davranışlarını yapıcı olarak düzenlemeli ve ders akışını olumsuz yönde etkileyecek gelişmelere fırsat vermemelidir. Öğrencilerin kendi haklarını gözetmelerine, ancak başkalarının haklarına da saygılı olmalarına dikkat edebilmelidir. Davranışları yönetirken bireyse! farklılıkları dikkate alır. Öğrencilere karşı adil davranır. Kurallara uymanın eğitim yönünden gerekliliğini bilir. Sınıf kurallarını öğretmen öğrenciyle birlikte belirlemelidir.
(Cevap D)
Öğretmen sınıf içinde çok farklı ihtiyaç ve yetenekleri olan öğrencilerle karşı karşıyadır. Öğretmenin görevi bütün bu farklı ihtiyaç ve yetenekleri dikkate alarak etkinlikler düzenlemek ve başarıyı artırmaktır. Farklı ihtiyaçları tanımak ve karşılanmasına çalışmak etkili öğretimin bir boyutudur. Öğretim yaklaşımının belirlenmesi, içeriğin zenginleştirilmesi ve öğretim hızının ayarlanması önemli unsuriardır. Bütün bunları yaparken öğretmen rehberlik etmelidir. Öğretmen özel sorunları olanlara karşı kendi sorumluluklarının, kanunĞ® yükümlülüklerinin, müdahale şekillerinin, değerlendirme yollarının bilincinde olmalı ve bireysel öğretim planları yapabilmelidir.
(Cevap E)
108-
-SINIF YÖNETİMl
CEVAPLI NU KAVRAMA TESTİ
1. Sınıfta öğretmenin bütün öğrencileri görebileceği bir yerde durmaması, öğrenme sürecinde aşağıdakilerden hangisine yol açar?
A) Göremediği öğrencilerin ders dışı etkinliklere
yönelmesi
B) Öğrencilerin içine kapanması ve okula
gelmemesi
C) Kopya çekmeye yönelmesi
D) Okul eşyalarına zarar vermesi
E) Argolu konuşması
4. Öğrencilerin sınıf içerisindeki davranışlarını istenmeyen davranış olarak adlandırabilmek için aşağıdaki ölçütlerden hangisini kullanamavız?
A) Davranışın öğrencinin kendisinin ya da sınıftaki
arkadaşların öğrenmesini engellemesi.
B) Davranışın öğrencinin kendisini ya da
arkadaşlarının güvenliğini tehlikeye sokması.
C) Davranışm okulun araç ve gereçlerine ya da
arkadaşlarının eşyalarına zarar vermesi.
D) Davranışın öğrencinin diğer öğrencilerle
sosyalleşmesini engellemesi.
E) Öğrencinin okul dışındaki boş zamanlarında spor
yapması.
2. Sınıfta problem yaratan öğrenciler dört tür istenmeyen davranış sergiler.
Aşağıdakilerden hangisi istenmeyen davranış türierinden biri değildir?
A) Davranış bozukluğu
B) Sınıfı sevme
C) Uyum sorunları
D) Olgun olmama
E) Duygusal bozukluklar
5. Aşağıdakilerden hangisi etkili sınıf yönetimi ile ilgili olarak iyi bir sınıf düzenlemesinin ölçütleri arasmda sayılmaz?
A) Öğretmen bütün öğrencileri kolayca görmelidir.
B) Sık kullanılan materyallere öğrenciler kolay
ulaşmalıdır.
C) Öğrenciler öğretimsel sunumları rahatlıkla
görebilmelidir.
D) Öğretmen masası, öğrenci sıraları, kapı, kitaplık
ya da öğretim materyallerinin bulunduğu
hareketiiliğin olduğu alanlar sınıf yönetimine
uygun düzenlenmelidir.
E) Sınıf oturma düzeninin ters L biçiminde olması
sağlanmalıdır.
3. Aşağıdakilerden hangisi sınıf yönetimi ve öğretim süreci arasındaki ilişkiyi doğru şekilde ifade etmektedir?
A) Sınıf yönetimi, öğretim süreci esnasında,
öğrenme için uygun ortamın sağlanması ve
sürdürülmesidir.
B) Sınıfı öğretmen yönetir.
C) Sınıf yönetimi, okul yönetim sürecinin bir
parçasıdır.
D) Sınıf yönetimi, konuya uygun strateji, yöntem ve
teknik seçmede önem kazanır.
E) Sınıf yönetimi, disiplin sorunlarının
önlenmesinde çok önemlidir.
6. Aşağıdakilerden hangisi sınıf içerisinde öğretmenin vereceği dönüt ifadelerinden biri olamaz ?
A) Konuyu çok güzel açıkladın.
B) Konuya bir de şu boyuttan bakalım!
C) Öğretmenim bunu şekille açıklayabilir misinız?
D) Açıklamaların güzel fakat bu konuyu farklı bir
şekilde ele alsak daha iyi olmaz mı!
E) Konuyla ilgili eklemek istediğiniz noktalar var mı?
-EĞİTİM BİLİMLERİ-
109
sınıf yönetimi
7. Aşağıdakilerden hangisi ilkelerinden biri deaildir?
A) Belirli öğrenciler üzerinde yoğunlaşılmamalıdır.
B) Kurallara uyan öğrencilere olumlu pekiştireç
verilmelidir.
C) Öğrencilere isimleriyle hitap etmelidir.
D) Sınıf kurallannı öğretmen tek başına kendisi
beliriemelidir.
E) Öğretmen ve öğrenci arasında karşılıkh güven
ve arkadaşlık ortamı yaratılmalıdır.
10. Aşağıdakilerden hangisi öğretmenin zaman yönetimini etkili bir şekilde yaptığının bir göstergesi olarak ele alınamaz ?
A) Dersin bölümlerini zamanı dikkate alarak planlar.
B) Öğrencilere ev ödevlerini sınıfta yaptırır.
C) Araç- gereç kullanımında zamanı dikkate alır.
D) Zamanı etkinliklere uygun şekilde dağıtır.
E) Değerlendirmeye zaman ayırır.
8. Aşağıdakilerden hangisi sınıfın etkiü bir şekilde yönetildiğini göstermez?
A) Öğretmenin derse plan yaparak girmesi
B) Sınıf kurailarının öğrencilerle birükte beürlenmesi
C) Öğrencilerin kendilerinden beklenileni
yaptıklarında başarı duygusu hissetmerneleri
D) Sınıf ergonomisinin öğrencilerin birbirleriyle
etkileşime girebilmesine olanak sağlaması
E) Öğrenme sürecinin sık sık kesilmemesi
'•(3
"5 Lü
11. Aşağıdakilerden hangisi öğretmenin öğrenciye verdiği "dönüt (geribildirim)" anlamına gelmektedir?
A) Öğrenciye, beklenen davranışı öğrenmek için
yapacağı hazırlıkları anlatma
B) Öğrenciye, gösterdiği davranışın doğru olup
olmadığını varsa eksik ve yanlışlarını bildirme
C) Öğrenciye, hangi davranışı nasıl
öğrenebileceğini gösterme
D) Öğrencilerin hazır bulunuşiuk düzeyini belirleme
E) Öğrenciyi, beklenen davranışı göstermeye istekli
hale getirmek için motive etme
9. Aşağıdakilerden hangisi sınıf ortamının kendine özgü özelliklerinden biri değildir?
A) Çok boyutluluk
B) Eşzamanlılık, Çabukluk
C) Tek yönlü iletişim
D) Öngörülemezlikve Açıklık
E) Tarih
12. Sınıf yönetimi etkili bir şekilde gerçekleştirildiğinde aşağıdakilerden hangisine olan ihiiyaç kendiliğinden enaza iner?
A) Velinin okula ilgisizliği
B) Eğitim materyallerinin kullanımı
C) Öğretmenin disiplin sağlamak için önlem aiması
D) Malzeme tüketimi
E) Veli toplantılarının süresi
110-
-SINIF YÖNETİML
ÇIKMIŞ SORULAR ve ÇÖZÜMLERİ
13. Aşağıdakilerden hangisi bir sınıfın iyi yönetilip-yönetilmediğinin göstergesi değildir?
A) Boşa g^çen zaman, karışıklık ve kesinti çok az
olur.
B) Öğrenciler, öğretmenin yönlendirdiği eğitim
etkinlikleriyle meşguldürler.
C) Anlamlı ve işe yönelik bir hava vardır ama aynı
zamanda sınıfın atmosferi hoştur.
D) Öğrenciler kendilerinden ne beklenildiğini
biliyorlardır.
E) Öğrenciler kendilerinden beklenileni
yaptıklarında başarı duygusu hissetmezler.
1. Aşağıdaki sınıf oturma düzenlerinden hangisinde öğrenci-öğrenci etkileşimi en üst düzeydedir? (2005 KPSS)
A) Geleneksel Sıra Düzeni
B) Küme Yerleşim Düzeni
C) U Biçimi Yerleşim Düzeni
D) Bireysel Yerleşim Düzeni
E) Ters L Biçimi Yerleşim Düzeni
CEVAPĞ,NAHTARI
1. A 2. B 3.A 4. LJJ
5. E 6.C 7. D 8. c
9. C 10. B 11.B 12 c
13 .E
o
ÜJ
Sınıfta oturma düzeninin küme ya da U şeklinde olması karşılıklı etkileşimi kolaylaştırır. Küme yerleşim düzeni yüzyüze ve grup etkileşimini sağlamak amacıyla daha uygun bir oturma düzenidir.
(Cevap B)