Bilinçli Tüketici
Tüketici: herhangi bir malı satın alarak kullanan, para karşılığı hizmetlerden yararlanan kişilere tüketici denir.
Tüketici Hakları: Herhangi bir mal veya hizmeti satın alan kişinin yasal olarak sahip olduğu haklara tüketici hakları denir.
Bilinçli tüketici alışveriş öncesinde, sırasında ve sonrasında yapacaklarını bilmelidir.
Ayıplı Mal: Etiketinde, ambalajında, reklamında belirlenen ölçütlere uygun olmaması tüketicinin beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran mal ve ürünlere denir.
Satın alınan mal veya hizmetlerle ilgili bir sorunla karşılaşıldığında ne yapılmalıdır?
Tüketici malı kendi tamir ettirmeye kalkmamalı
Alınan mal veya hizmetin ayıplı olması durumunda satıcıya başvurulmalı, bu durumda tüketicinin;
• Bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme
• Malın yenisiyle değiştirilmesi
• Ayıbın neden olduğu değer kaybı oranında bedel indirimi
• Malın ücretsiz onarımı
Haklarından birini talep etmesi mümkündür.
Ücretsiz tüketici hattı aranarak gerekli durum izah edilmelidir.
Alo 175 Tüketici Hakları ve Şikayet Hattı
Tüketiciler şikayetlerini nerelere yapabilir?
• Tüketici hakları hakem heyeti
• Tüketici mahkemeleri
• Tüketici Bilgi Sistemi (www tuketici.gov.tr)
• Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü
• Reklam Kurulu Başkanlığı
• Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlükleri
• Alo 175 Tüketici bilgilendirme hattı
• Tüketici haklarıyla ilgili sivil toplum kuruluşları olan dernek ve vakıflara başvuru yapılabilir.
Yukarıda belirtilen kurumlara başvurumuzu dilekçe yazarak yerine getirebiliriz.